Mladi geografi svake godine sve bolji

Dr.sc. Ružica Vuk: Postupno bolje vrednovanje četvrtih i petih mjesta na natjecanjima

Nakon završenog državnog natjecanja iz geografije i povijesti, koje se održalo u Valamar Lacroma Resortu, mentori i učenici već su se vratili svojim kućama. Dr.sc. Ružica Vuk, sa Geografskog odsjeka PMF-a vodila je dodjelu priznanja učenicima i mentorima za postignuća, a za PortalOko govorila je o natjecanju i kazala kako je vidljiv napredak u odnosu na rezultate iz proteklih godina.

  Dr.sc. Ružica Vuk: Postupno bolje vrednovanje četvrtih i petih mjesta na natjecanjima
Hoće li se mijenjati uvjeti za izravan upis na fakultete za sudionike državnih natjecanja? Spomenuli ste manje suza zbog pola boda?

Plasman učenika na državno natjecanje, odnosno činjenica da je učenica ili učenik među dvadesetak najboljih u državi, veliki je uspjeh. Učenicima prvih, drugih, trećih i četvrtih razreda srednjih škola rezultati na natjecanjima iz geografije vrednuju se kao dodatna postignuća za
upis na studijske programe na Geografskom odsjeku PMF-a u Zagrebu i na Odjelu za geografiju Sveučilišta u Zadru (uz položenu državnu maturu iz obveznih predmeta).

Prije nekoliko  godina pravo na izravni upis ostvarivali su samo državni prvaci. Postupno dajemo sve veću važnost rezultatima na državnim natjecanjima pa se od ove godine dodjeluje više bodova za osvojeno četvrto i peto mjesto kao i za sudjelovanje na državnom natjecanju. Novina je i vrednovanje rezultata učenika koji su osvojili prvo mjesto na županijskom natjecanju, stekli status predloženika za državno natjecanje, ali nisu bili pozvani na državno natjecanje.

Rezultati ovogodišnjega Državnog natjecanja iz geografije vrednuju se na sljedeći način: učenici srednjih škola koji na državnome natjecanju osvoje prvo, drugo ili treće mjesto ili su sudjelovali na državnom natjecanju četiri puta u kategoriji srednjih škola imaju pravo izravnog upisa, učenici srednjih škola koji na državnome natjecanju osvoje 4. mjesto za svaku godinu ostvaruju 70  dodatnih bodova, učenici srednjih škola koji na državnom natjecanju osvoje 5. mjesto za svaku godinu ostvaruju 60 dodatnih bodova, ostali učenici srednjih škola za svaku godinu sudjelovanja na državnom natjecanju ostvaruju po 50 dodatnih bodova pri upisu na studij, a učenici srednjih škola koji na županijskom natjecanju osvoje prvo mjesto (potvrđeno ljestvicom poretka koje utvrdi i objavi državno povjerenstvo nakon županijskog natjecanja) za svaku godinu ostvaruju 20 dodatnih bodova pri upisu na studij geografije na Geografskom odsjeku PMF-a Sveučilišta u Zagrebu i na Odjel za geografiju Sveučilišta u Zadru.

Analizirajući rezultate na državnim natjecanjima, zaključujemo da su razlike u broju ostvarenih bodova vrlo male. Ove godine u kategoriji drugih i trećih razreda učenici koji su osvojili četvrto i peto mjesto ostvarili su samo jedan odnosno 1,5 bodova manje od učenika koji je osvojio treće mjesto, a u kategoriji četvrtih razreda učenik koji je osvojio četvrto mjesto ostvario je samo pola boda manje od učenika koji je osvojio treće mjesto. Vijeću Geografskog odsjeka PMF- a Sveučilišta u Zagrebu i Vijeću Odjela za geografiju Sveučilišta u Zadru predložit ćemo za sljedeću godinu korekciju u vrednovanju rezultata državnih natjecanja pri upisu na studijske programe, kako bi pravo na izravni upis ostvarili i učenici koji osvoje četvrto i peto mjesto na državnom natjecanju.

Koliko je djece sudjelovalo na državnom natjecanju iz geografije ove godine? Možete li usporediti ovo natjecanje sa prošlim? Što biste istaknuli?

Ove je godine na Državom natjecanju iz geografije sudjelovalo 144 učenika i učenica iz osnovnih i srednjih škola iz 19 županija i Grada Zagreba. Uspoređujući državna natjecanja posljednjih nekoliko godina uočavamo kontinuitet u radu i izvrsna postignuća učenika. Ove je godine na državnom natjecanju sudjelovalo 58 učenika i učenica koji su i prošle godine bili sudionici državnih natjecanja, dio učenika sudjelovao je državnom natjecanju treći puta, dio četvrti puta, a imamo i učenike koji su u kontinuitetu sudionici državnih natjecanja pet godina, i svih pet godina su među najboljima.

Kakvi su bili kriteriji vrednovanja na ispitu, koje područje geografije djeca najbolje poznaju?

Učenici na državnim natjecanjima iz geografije postižu izvrsne rezultate i u provjeri znanja i u provjeri geografskih vještina. Teško je uspoređivati pojedina područja (grane) geografije jer se nastavni program značajno razlikuje u pojedinim razredima odnosno kategorijama natjecanja. U provjeri znanja manje su razlike među učenicima nego u provjeri geografskih vještina, ali i u provjeri vještina vidljiv je značajan napredak. Prema ostvarenim bodovima, ove godine najbolji su rezultati u šestom razredu u kojemu nastavni program obuhvaća teme iz društvene geografije i regionalne geografije svijeta te u osmom razredu u kojemu nastavni program obuhvaća geografiju
Hrvatske.

Kako vam se svidjela organizacija programa koje je vodila OŠ Ivan Gundulić?

Program na otvaranju i zatvaranju natjecanja koji je pripremila škola domaćin, u suradnji s drugim školama Dubrovačko-neretvanske županije, oduševio je sve sudionike natjecanja, što ste mogli zaključiti po pljesku u dvorani kojim su sudionici natjecanja, učenici i mentori,
nagradili izvođače programa. Moram naglasiti da su ti nastupi s jedne strane pokazali rezultate izvannastavnog rada učenika i njihovih voditelja, a s druge strane na najljepši mogući način predstavili baštinu Grada Dubrovnika i Dubrovačko-neretvanske županije. U svoje ime i u ime svih sudionika 19. državnog Natjecanja iz geografije svih izvođačima čestitam na nastupima i
najljepše zahvaljujem!

Učenici i mentori natjecanje iz geografije ne pamte samo po ostvarenim rezultatima, već i po kulturno-umjetničkom programu kojega škola domaćin priredi za svečano otvaranje i zatvaranje natjecanja te po terenskom izlasku tijekom kojega učenici upoznaju geografska obilježja prostora u kojemu se održava natjecanje. Prije nekoliko godina, s razlogom je za terenski izlazak bio rezerviran jedan cijeli dan.

Prvi dan smo otvarali natjecanje, drugi dan, uz natjecateljski dio, učenici su upoznavali znamenitosti grada u kojemu se održava natjecanje, a treći dan geografska obilježja županije u kojoj se održava natjecanje. Na kraju trećeg dana smo organizirali svečanu podjelu pohvalnica, zahvalnica i priznanja. Četvrti dan nakon doručka učenici i mentori su se vraćali kućama.

Time smo izbjegli noćnu vožnju i dolazak učenika u svoje domove iza ponoći. Nažalost, zbog sve većih troškova u organizaciji natjecanja i sve veće potrebe za racionalizacijom troškova, natjecanje iz geografije skraćeno je za jedan dan pa je provedba natjecanja izuzetno
naporna za sve sudionike natjecanja, a posebno za učenike.

Zahvaljujem Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta i Agenciji za odgoj i obrazovanje za uložena sredstva (i) u ovogodišnje natjecanje iz geografije, ali i apeliram da se osiguraju sredstva za četvrti dan natjecanja jer to naši najbolji geografi zaslužuju. Kroz natjecanje iz geografije, uz vrednovanje geografskih znanja i vještina, promičemo i druge temeljne ciljeve i vrednosti sustava odgoja i obrazovanja, posebice identitet, što je iznimno važno u vremenu u kojem živimo.
  • Autor: Gospari.hr
  • Foto: AH / PortalOko
  • Objavljen: 06.05.2012 11:30
  • Posljednja izmjena: 06.05.2012 11:36

Nema komentara

Komentiraj članak

Potrebna je prijava kako biste komentirali.