U Gradskom vijeću ima većinu, a građani koji su ga prije četiri godine birali i kada bi htjeli ne mogu ga srušiti jer je naprosto nemoguće ispuniti uvjete za opoziv putem referenduma.
Umjesto da omogući snažniju kontrolu gradonačelnika, Vlada je predložila izmjene lokalnog zakonodavstva tako da je još više ograničila moć građana da kontrolira gradske čelnike. Ukinuli su mogućnost opoziva putem referenduma i uveli novo pravilo: gradonačelnika može smijeniti - gradsko vijeće i to - jednom godišnje.
Dio stručnjaka i nevladinih udruga tvrdi kako nova rješenja gradonačelnicima daju još veću moć jer su postali praktički nesmjenjivi.
- Kerum ne dolazi na posao, a građani nemaju nikakvu mogućnost da to sankcioniraju. I umjesto da se predloži rješenje prema kojem bi građani zaista i mogli srušiti gradonačelnika na referendumu to se sada potpuno ukida - ne skriva svoje nezadovoljstvo profesor sa Pravnog fakulteta Robert Podolnjak.
Profesor je član radne skupine Ministarstva uprave koja je pripremila izmjene Zakona o lokalnoj samoupravi i Zakona o lokalnim izborima, a koji su u saborskoj proceduri. Za Podolnjaka nema dvojbe tko stoji iza preloženih rješenja s kojima se stručnjaci u Radnoj skupini nisu složili, a koja, otkriva, nisu niti bila u prvoj verziji prijedloga. - Gradonačelnici su najzaštićenija kasta u Hrvatskoj. Postoji strašan lobi gradonačelnika koji onemogućuje bilo kakve promjene u lokalnom zakonodavstvu. Pa pogledajte samo nadležni saborski odbor za lokalnu samoupravu. U njemu sve redom sjede zastupnici koji su i gradonačelnici. Gradonačečlnici uopće ne bi trebali sjediti u Saboru jer su u čistom sukobu interesa - izričit je Podolnjak.
Stručnjaci i predstavnici GONG-a koji su sudjelovali u radu Radne skupine već su oštro kritizirali rješenje prema kojem bi gradonačelnicima bila vraćena potpuno samostalna ovlast imenovanja u nadzorne i upravne odbore gradskih tvrtki, a sada oštro kritiziraju i ukidanje mogućnosti da građani na referendumu zatraže opoziv lokalnog čelnika. Do sada je doduše takva mogućnost opoziva gradonačelnika na referendumu postojala samo na papiru jer je uvjete za provedivost refereduma bilo gotovo nemoguće ispuniti. Ne čudi stoga što se, kako doznajemo, većina gradonačelnika zalaže da ostane dosadašnji model - referendum, ali uz ovakve nemoguće uvjete provedbe prema kojima se na njega mora odazvati najmanje 50 posto upisanih birača.
Umjesto da olabave kriterije za provođenje referenduma koji bi kako tvrdi ministar uprave, mogli dovesti do čestih izbora i nestabilnosti vlasti, Vlada potpuno ukida mogućnost referenduma.
- Ne želimo da gradonačelnici budu lokalni šerifi, ali niti da budu glineni golubovi - rekao je ministar uprave Arsen Bauk. Stoga su, umjesto refereduma preložili da gradonačelnika na nove izbore može poslati Gradsko vijeće i to jednom godišnje ako mu odbije proračun. Na izvanredne izbore u tom slučaju idu i jedni i drugi.
- Mora postojati mogućnost da građani, ako ocjene da gradonačelnik dobro ne obavlja svoju dužnost zatraže njegovu smjenu - izričit je Podolnjak. A ponudio je i rješenje kako regulirati uvjete za referendum: ako za smjenu gradonačelnika glasa najmanje onoliko birača koliko ga je izabralo.
- Ukidanjem referenduma za opoziv lokalnih čelnika obezvrjeđuje se značaj njihovog neposrednog izbora - tvrde u GONG-u.
Bauk odgovara: - Smatramo da smo ovakvim prijedlogom našli dobar balans. Ali, zakon je u prvom čitanju, niti jedno rješenje nije ultimativno i ako se u raspravi pokaže drugačije postoji mogućnot da ostane mogućnost refereduma.
Međutim ministar upozorava kako će, ako referendum ostane, lokalni čelnici i dalje ostati jedini koji su izabrani na izborima, a može ih se smjeniti na referendumu.