NOVI SKANDAL U HAC-u

Za izgradnju nepostojećeg prijelaza za životinje isplaćeno 18.9 milijuna kuna

Hrvatske autoceste platile su Konstruktoru 18,9 milijuna kuna namijenjenih gradnji prijelaza za životinje na autocesti Dugopolje – Ravča

 Za izgradnju nepostojećeg prijelaza za životinje isplaćeno 18.9 milijuna kuna

DUBROVNIK, 7. siječnja 2011. - Hrvatske autoceste platile su Konstruktoru 18,9 milijuna kuna namijenjenih gradnji prijelaza za životinje na autocesti Dugopolje – Ravča koji ta splitska građevinska tvrtka nije sagradila piše Večernji List.

Prema dokumentaciji nikad sagrađenim prijelazom za životinje nazvanim Široki vrh, a njegova gradnja je trebala stajati 26,2 milijuna kuna.

50:50 nepostojeće nagrade

No u jesen 2006. godine Konstruktor je uputio HAC-u zahtjev da se taj umjetni tunel ne gradi i da se umjesto njega sagradi zamjenska cesta za lokalno stanovništvo. Gradnja te zamjenske cesta, prema priloženom troškovniku, stajala je 4,8 milijuna kuna.

No, iako je na taj način HAC trebao uštedjeti skoro 22 milijuna kuna, odnosno razliku od 26 milijuna kuna, koliko je trebao stajati prilaz i tih 4,8 milijuna kuna za zamjensku cestu to se nije dogodilo.

Naime, Konstruktor je od HAC-a naplatio još 6,9 milijuna kuna za troškove radova prije odluke o izmjeni projekta te još čak 7,3 mil. kuna kao nagradu što je HAC-u uštedio oko 15 milijuna kuna ne sagradivši prijelaz Široki vrh!

Stručnjaci iz cestogradnje objasnili su ua Večernjak da se Konstruktoru nije smjela isplatiti nagrada za uštedu, obzirom da se prijelaz nije sagradio pa do nikakve uštede - nije niti došlo!

Naime, ušteda bi postojala da je taj objekt sagrađen i to po cijeni nižoj od one navedene u troškovniku. Da je Konstruktor sagradio prijelaz koji je trebao stajati 26 milijuna kuna za, primjerice, 10 milijuna kuna, onda bi ušteda iznosila 16 milijuna kuna i taj bi ušteđeni novac onda izvođač i investitor mogli podijeliti pola-pola.

A kako u slučaju 'Širokog vrha' objekt nije uopće sagrađen, nema ni uštede, već samo trošak. Stoga HAC nije dobio naručeni objekt koji je trebao platiti 26,2 milijuna kuna, ali je zato platio vrlo spornih 18,9 milijuna kuna.

Prijelaz za vukove - lokalna cesta

Isto je tako sporan i sam način izmjene projekta u slučaju prijelaza Široki vrh. Za izmjene je, naime, potrebno realno objašnjenje, no u prepisci Konstruktora i HAC-a njega nema. Naime, u Konstruktoru su objasnili da je zamjenska cesta alternativa za prijelaz životinja, što je u najmanju ruku apsurdno jer se prijelazi za životinje grade zbog divljih životinja koje obitavaju na tom području. Pojednostavljeno, prema objašnjenju Konstruktora cesta za lokalno stanovništvo ujedno bi bila i sigurno mjesto prijelaza autoceste za divlje životinje.

No sve navedeno ipak je odobrila uprava HAC-a, a prije toga nadzorni inženjeri. A stručni nadzor na dionici Dugopolje – Ravča kao i na gotovo svim gradilištima autocesta obavljao je IGH. Inženjer instituta koji vodi Jure Radić odobrio je primjerice i dodatne radove za opremanje dvaju javnih WC-a na odmorištu Mosor čija je cijena narasla sa 570.000 kuna na 3,5 milijuna kuna.

Nadzornik IGH je dao suglasnost i za izmjene projekta u vezi sa Širokim vrhom. USKOK i policija sumnjaju da je samo na dionici autoceste A1 od Dugopolja do Ravče, ukupno vrijedne 3,9 milijardi kuna (s PDV-om), ukradeno 740 milijuna kuna. A to sve nije moglo proći bez neovisnog nadzora koji je morao kontrolirati izvode li se radovi po projektu, jesu li zahtjevi za dodatne troškove opravdani.

Tvrtke koje obavljaju stručni nadzor naplate svoj rad po postotku od vrijednosti investicije. Tako je IGH za nadzor autoceste od Dugopolja do Ploča, koja je ugovorena za 4,9 milijardi kuna (bez PDV-a) ugovorio nadzor od četiri posto, što je oko 200 milijuna kuna. No kako cijena gradnje raste, tako raste i vrijednost nadzora, odnosno postotka koji ide nadzorniku.

Sukob interesa kakvog ima 'samo kod nas'

Stručnjaci iz područja projektiranja i nadzora, piše večernji, kažu da je IGH pri tome bio i u stanovitom sukobu interesa jer je ta tvrtka i projektirala autoceste, čiju je gradnju onda i nadzirala. A projektanti pri tome isto imaju korist od rasta cijene gradnje jer i oni rade na postotak vrijednosti investicije, koji doseže i do pet posto. (PortalOko/vecernji.hr)

  • Autor: Gospari.hr
  • Foto: Gospari.hr
  • Objavljen: 07.01.2011 18:18
Šalji dalje:

Nema komentara

Komentiraj članak

Potrebna je prijava kako biste komentirali.