O ulozi Sokrata, o tome što publika može očekivati od predstave, koliko je aktualna danas, ali i o angažmanu u novoj sapunici 'Zora dubrovačka' i drugim zanimljivim temama, otkrio je za PortalOko.hr
Drugi put na Igrama, ovaj put u ulozi Sokrata u trećoj dramskoj premijeri 'Obrana Sokratova' pod palicom Tomija Janežića. Što festivalska publika može očekivati?Zaista ne volim pričati o ulozi jer na neki način uvijek nešto sugeriraš drugim ljudima. Predstava je vrlo specifična i mislim da će je ljudi prihvatiti ili je pak neće prihvatiti. Hoću reći da će ta predstava na neki način pobuđivati u ljudima neke misli , nekakve ajmo reći doživljaje. Ili će nekoga iznervirati ili će potaknuti na razmišljanje što je u stvari Sokrat i radio. On je išao među ljude, razgovarao s ljudima i on je bio gradski čovjek . Obožavao je grad, volio je ići među ljude, pričati s njima, postavljati im pitanja. I to sam na neki način radio i ja. Išao sam među ljude u Dubrovniku, razgovarao sam s njima, u sve sfere sam ulazio, primjetio sam puno zanimljivih stvari u ovom gradu.
U kojem smislu zanimljivih?Pa evo uzet ću jednu lošu stvar, a to je Orlando. Prošle godine sam bio prvi put na Ljetnim igrama na otvorenju i srce mi je bilo ogromno kad sam vidio kako Dubrovčani pjevaju 'O lijepa, o draga, o slatka slobodo' gdje se vijorila prekrasna zastava Libertas. Međutim danas te zastave nema, nema tog barjaka , Orlando je popucao. Ne znam što se to događa i ne sviđa mi se to. Vidim rijeku, rijeku ljudi koji ovdje prolaze i koji po meni, samo štete ovom Gradu.Daleko od toga da sam protiv da ljudi dođu vidjeti ovu ljepotu
Protiv sam odnosa ovog Grada prema svome Gradu to je prvo. Prva stvar što sam primjetio nema kante za smeće. Druga stvar napisao bih na table na raznim jezicima nemojte bacati opuške, kazna je dvije tisuće kuna. Neće stranac paziti ako mi sami ne pazimo. Mi dajemo turistima primjer da se tako ponašaju i to je problem. Problem je nas, nije problem turista.
Dakle, ako ti njemu daš zabranu i kažeš da je bacanje čika 2000 kuna ovaj Grad bi bio čišći, ljudi bi ga više cijenili. Ovako nanosi se samo šteta. Tu prođe tisuće ljudi , to je totalni kaos. Meni je to umiranje Grada, to nije pravi doživljaj Grada. Znam da se tu ubire novac, ali kao što je rekao Sokrat
'ne stječe se novcem vrlina nego se vrlinom stječe bogatstvo'. Stao sam među ljude i promatrao te ljude koji dolaze. I točno vidiš razliku. Vidiš recimo Istok (Japance, Koreance...) koji s takvim respektom, s takvim pristojnim ponašanjem gledaju ovaj grad, slikavaju se, ne bacaju smeće, ne ostavljaju iza sebe, dok s druge strane vidiš što radi Zapad.
Sokrat je optužen da kvari atensku mladež, da ne vjeruje u bogove u koje država vjeruje i da kritizira atensku demokraciju. Drama je vrlo uzbudljiva i u njoj se otvaraju teme koje su aktualne i danas . Možemo li pronaći suvremene Sokrate u našoj državi?Apsolutno! Toliko je stoljeća prošlo, ali ništa se nije promijenilo. Mislim da smo jako nazadovali, izgubili smo tu empatiju prema drugim ljudima. Gubi se suosjećajnost. Jako je bitno kako izgledamo, što imamo na sebi, gdje izlazimo , a glave nema, a to je upravo što sistem i traži – da budemo obične ovce koje ne misle svojom glavom. A ima li Sokrata, ima sigurno!
Brojne paralele bi se mogle povući između Dubrovnika i Atene.Sokrat se bavi mislima o istini, o smrti tako da mislim da se to ne tiče samo Dubrovnika, nego bilo koje države, bilo kojeg grada na svijetu.
'Obrana Sokratova' izvedena je i 1976. godine u režiji Branivoja Đorđevića. Sokrata je glumio Ljubomir Ljuba Tadić. Isti je naslov.Ovo je adaptacija teksta, mi smo to malo promjenili ali u principu Ljuba Tadić je fantastičan glumac i on je to na jedan način izveo, a ovo je opet na drugi način.
Druga uloga na Ljetnim igrama. Lani ste zamijenili Dražena Čučeka i briljirali u Millerovom 'Kralju Edipu'. Što je bilo teže pripremati, Edipa ili Sokrata?Lani su mi poslali sve materijale što sam trebao vidjeti, u tri dana sam to spremio i moram biti iskren da mi je 'Kralja Edipa' bilo puno lakše pripremit nego 'Obranu Sokratovu'. To je bila gotova stvar i tu je samo trebalo uskočiti i dat nešto svoje i lijepo smo to napravili. U ovoj predstavi je rad ispočetka, tu ne znaš u kojem ćeš smjeru krenuti, u kojem završiti. U prosjeku sam se pripremao za ovu ulogu dvadeset i nešto dana, ali naravno Tomi je to pripremao već od devetog mjeseca, ja sam imao neka snimanja i posla u svom matičnom teatru.
Ovo vam nije prva suradnja sa slovenskim redateljem Tomijem Janežičem?Ne, ovo mi je treća suradnja, ali prva na Ljetnim igrama. S njim sam do sada radio 'Zločin i kaznu', 'Amadeusa Mozarta' u Rijeci i evo sada 'Obranu Sokratovu i smrt'. On je jedan specifičan čovjek koji ima neke svoje principe i mislim da je vrlo pametan, principijalan, ima ideju , zna što radi, a to je ono najbitnije. Dobro smo surađivali jer smo se podijelili. On je radio jedan dio posla, ja sam radio drugi dio posla i to sve spajamo u cjelinu i vidim da funkcionira.
Krešu Dolenčiću je ovo prva godina kao intendantu Ljetnih igara. Kako vam se čini ovogodišnja koncepcija Igara?Ma Krešo je super! Cijeli ovaj logo što je smislio, ovo srce - mislim da je to apsolutno pogođeno jer Grad je jedan organizam koji živi. Krešu je ovo prva godina i jako brine i želi da to bude najbolje i ja mu i s ove strane čestitam na prvoj godini.
Član ste HNK Ivan pl. Zajca u Rijeci od 1990. godine. Nikad niste razmišljali o promjeni?Imao sam ponuda otići u druge gradove no ostao sam u Rijeci jer mi se čini da nekako tamo pripadam. Imam tu sreću da mogu raditi u Zagrebu tako da ne vidim potrebu da bih išao u Zagreb kao i svi drugi da. Nisam čovjek koji pati da se svuda pojavljuje. Mislim zna to zaista biti dio posla, ali ako zaista nemam što reći onda i ne dajem intervjue, ne volim se pojavljivati u medijima.
Ostvarili ste dosta kazališnih, ali i filmskih uloga. Naravno, to dvoje nemoguće je uspoređivati, ali ipak, kad biste birali što bi vam bilo draže? To su dva različita izražaja, ali film jako volim. Imao sam prilike raditi i te sapunice, sad radim drugu, 'Dubrovačku zoru'. Igram Dubrovčanina Điva i naučio sam neke dubrovačke riječi, osnove. Inače prije sam bio protiv tih sapunica.
Mnogi kazališni glumci nerijetko prihvaćaju angažmane u sapunicama.Čisto financijski, ljudima treba novaca. Ja sam konkretno otišao baš zbog financija jer mi to na neki način treba da preživim .
Odradili ste jednu sezonu u 'Larinom izboru'. Zašto ste odustali?Fakat je bila dobra ekipa i bilo mi je zanimljivo, međutim gledajući kako to ide, u kojem smjeru, cijela ta sapunica je imala fantastičan uzlet i onda su se počeli događati takvi jedni gafovi koji mi se nisu svidjeli pa sam odustao.Šteta je to. Mi imamo fantastične glumce, međutim oni nisu krivi jer kad dobiješ zadatak da to moraš reći jer mi bi i htjeli možda nešto promijeniti, no ti si tamo pod ugovorom i onda to moraš poštivati. Rekao sam da ću jedanput napraviti neku predstavu o tome, sačuvat ću sve tekstove sapunica i onda ću napraviti adaptaciju tog teksta kako bi to trebalo životno glumiti, onako baš filmski i onda ću glumiti poslije kako se glumi u sapunicama i to je nebo i zemlja. Znate, nisu naši glumci glupi, oni su pametni, inteligentni i znaju glumiti, ali stvar je u tome kad si potpisao ugovor i tamo ti piše to i to, ona moraš slijediti pravila.
Prepoznaju li vas po sapunicama ili po predstavama? Nevjerojatno, ali da nisam bio u tom 'Larinom izboru' tko bi me znao. Znaju me moji kolege glumci, no ljudi ne gledaju predstave u tolikoj mjeri u kojoj gledaju sapunice. Ja sam u njihovom dnevnom boravku svaki dan i prepoznaju te. Nakon 'Larinog izbora' gdje god bih se pojavio čuo bih 'a evo ga'. Kao svi ne gledaju, a svi gledaju sapunice.
Poruka festivalskoj publici uoči premijere.Dođite na predstavu bez očekivanja, pogledajte, razmislite i ne vjerujte medijima.