Piše: Ana TenžeraFestival je još sam po sebi profitabilan jer naplaćuje ulaznice po 25 kuna! Da HAVC s novcem postupa poprilično 'frendovski' jasno je i predškolcu. Naime, riječ je o Zagreb Film Festivalu- festivalu (ZFF) u čijem ćemo popratnom programu 'Moj prvi film' gledati selekciju filmskog kritičara i urednika Nenada Polimca. Upravo je spomenuti gospodin do prošle godine odlučivao u žiriju HAVC-a koliko je kojem festivalu potrebno novca, stoga ne treba baš previše čuditi da su mu bivše kolege pogodovale. I ne samo njemu. Kada ukucate 'tko je tko' na stranici ZFF-a pojavi se poveći broj imena iz filmskog svijeta, od kojih je većina povezana sa dodjelom sredstava u HAVC-u.
Sušta suprotnost ZFF-a jest 'Festival tolerancije - Festival Židovskog filma', koji je za održavanje u tri grada, Zagrebu, Rijeci i Sarajevu, dobio mizernih sto tisuća kuna.
'Oni su Židovi, imaju para, drmaju svijetom', sigurno Vam je prošlo glavom. Upravo suprotno, festival je neprofitan za razliku od većine, ulaznice se ne naplaćuju, sve je na volonterskoj osnovi, a biti će prikazano pet kratkometražnih, 20-tak igranih i 40-tak dokumentarnih filmova, među kojima su i dva Oscarom nagrađena dokumentarca koje ne možemo vidjeti niti na filmu niti na televiziji, dakle samo ovom prilikom. Unutar ovog besplatnog festivala su i edukacijska jutra na kojima se učenike poziva na toleranciju, govori o sukobima, mržnji i do čega dovodi kako se strahote poput holokausta nikad ne bi ponovile, a vodi ih ni manje ni više nego dvostruki oskarovac Branko Lustig. Tu su i izložbe, glazbeni program s renomiranim DJ-ima, svjetski priznati ilustrator Mirko Ilić također je uključen u projekt.
U priopćenju HAVC-a kaže kako su 'prepoznali kvalitetu i razvitak, te je tako za njih u okviru mogućnosti, predloženo povećanje sredstava'. Na ovo komentar može biti jedino nekoliko upitnih znakova.
Naime, u audio - vizualnom centru nisu očito previše zainteresiran za festival koji ima razvojni put kojim se ne može pohvaliti ni razvikani Motovun Film Festival. Također je zanimljivo da niti jedne godine hrvatski filmaški svijet nije potražio čak niti savjet Branka Lustiga, dok primjerice rastući Avvantura Festival Film Forum Zadar, koji radi na razvijanju hrvatske regije kao filmske destinacije, od spomenutog oskarovca redovito traži konzultacije.
Festival mediteranskog filma Split dobio je pak 140 tisuća kuna da ih podjeli s projektom Kina Mediteran, kina u kojem filmovi putuju otocima. Tako se u 'open air' kinu Bačvice nitko ne buni radi sjedenja na ručniku za plažu, a vodeći hrvatski filmadžije nisu vidjeli potencijal gledanja filmova na otocima, što je već oduševilo tamnošnje kinoljupce i prolazne turiste. Projekt u svakom gradu domaćinu traje tri dana i prikazuju se kratki i dugometražni filmovi FMFS-a.
Ima tu još jako puno nelogičnosti. Tek smo načeli temu, ali spomenimo još 'Subverzive Festival', koji će HAVC financirati sa 140 tisuća kuna, na kojem će se predstaviti samo devet, uglavnom starijih filmova, osam u popratnom programu, queer dio gdje filmovi nisu ni pobrojani (što je već činjenica koja govori sama za sebe). Ovaj je festival poznat po dobrim predavanjima, okruglim stolovima, no 140 tisuća kuna za manje od 20 filmova? Možda i nije tako čudno da je upravo ovaj festival, koji se ne diči filmskim programom, dobio čak 140 tisuća kuna, kad u sastavu Odbora koji dodjeljuje sredstva sjedi Dragan Rubeša, član Umjetničkog odbora 'Subverzive film festivala', te član žirija HAVC-a koji dodjeljuje sredstva. Sukob interesa? Čini se kako to u hrvatskom jeziku i stvarnosti - ne postoji.
I tako političare crnimo svaki dan, dok 'kulturnjaci' iz sjene obavljaju poslove također po principu 'ruka ruku mije'. Za kraj, napišimo dio prioćenja 'kako su se dijelili novce za festivale':
- Kvaliteta samog programa, od sadržajne do produkcijske razine.
- Značaj programa za relevantan kontekst (od lokalnog, preko nacionalnog do međunarodnog značaja)
- Kontinuitet programa, odnosno njegova dugoročna usmjerenost. Podsjeća li Vas to na slična obećanja poput 'Pokrenimo se', i velike planove poput onoga 'Plan 21' za budućnost koja slušamo proteklih 20 godina?
A i svi znamo kako su hrvatska kina puna. Tako da je na projekciji 'Šume Summarum' Ivana Gorana Viteza prije dvije godine, osim potpisnice teksta i njezine mame sjedio još jedino nečiji deda. /Ana Tenžera/