Astronomski je gubitak samo dio problema u kojima se našao hrvatski nacionalni avioprijevoznik kojem prijete još crnji dani. CA će morati smanjiti svoju flotu koju sada čini 13 zrakoplova, sedam airbusova i šest dashova, morat će srezati linije, broj zaposlenih...
Prema pravilima EUA to je sve posljedica dokapitalizacije koju je provela Vlada lani u prosincu i pravila EU. Ta je dokapitalizacija na kraju iznosila 862 milijuna, a ne kako je bilo najavljivano 652 milijuna kuna. Naime, država je svoja potraživanja prema CA pretvorila u udio u kapitalu, a 652 milijuna kuna odnosilo se na glavnicu po plaćenim državnim jamstvima za kupnju zrakoplova koje CA nije mogao otplaćivati. No naknadno je u dokapitalizaciju uvršteno još 210 milijuna kuna zateznih kamata za otplatu tih šest zrakoplova Airbus koji su isporučeni od 1998. do 2000. godine. Osim toga država će “utući” otprilike 150 milijuna svježeg novca u CA pa će u tu kompaniju uložiti više od milijarde kuna. A zbog novog iznosa dokapitalizacije propao je plan restrukturiranja CA koji je bio predstavljen u studenome 2012. Sad u CA rade novi plan.
Zbog većeg iznosa dokapitalizacije, odnosno državne pomoći prema pravilima Unije, CA mora i više rezati. Tako će se, kažu upućeni, morati odmah riješiti jednog airbusa, smanjiti broj linija deset posto, a to onda znači i za toliko smanjenje broja zaposlenih. Odlaskom jednog airbusa četiri kapetana i dva kopilota bit će višak.
Naši sugovornici iz avioindustrije smatraju da takav scenarij vodi definitivnom kraju hrvatskog nacionalnog avioprijevoznika jer u uvjetima sve jače konkurencije na tržištu, CA mora smanjivati flotu, red letenja... A pritom u idućih deset godina ne smije primati nikakvu državnu pomoć. Čak mora dati svoj doprinos u iznosu polovice iznosa te državne pomoći, a to je otprilike 500 milijuna kuna.
U CA nam nisu detaljnije govorili o rezanju, no potvrdili su da će ga biti. Croatia Airlines je u slučaju državne potpore obvezan primijeniti kompenzacijske mjere, koje uključuju smanjenje kapaciteta i zastupljenosti na tržištu te mjere samodoprinosa, koje uključuju doprinos kompanije u financiranju plana restrukturiranja – navode u CA.
Mišetić bez komentaraŠto se tiče rezanja linija u CA, doznajemo, ove će godine ukinuti liniju za London Gatwick, a u igri je i linija za Prištinu... Sljedeće godine moguće je ukidanje linije za London Heatrow. Neke linije pokušat će se sačuvati tako da će ih se na neko vrijeme ustupiti drugim avioprijevoznicima. U CA isto tako planiraju, kako bi došli do prijeko potrebne gotovine, dati u sell and lease dva airbusa. Bivši glavni direktor CA Ivan Mišetić nije htio ništa komentirati o nerealnim vrijednostima zrakoplova koje se odnose u prvom radu na njega, uz objašnjenje da već nekoliko godina nije u toj kompaniji. Njegov nasljednik Srećko Šimunović čudi se kako nova uprava nije znala za problem zateznih kamata jer se on u svom mandatu borio s bivšom ministricom financija Martinom Dalić oko tog problema. Kaže i da je sve o poslovanju CA, pa tako i problem zateznih kamata, navedeno u izvješću o stanju društva koje je predao pri primopredaji dužnosti.
Za otplatu šest starih airbusova ostalo je još 150 milijuna kuna. CA naručio je u međuvremenu nova četiri airbusa čiju je isporuku već odgodio za 2015. i 2016. godinu. No, ni tad ih neće moći preuzeti i ako bude financijski u stanju, jer Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja CA tjera na smanjenje flote zbog državnih potpora. Mora se riješiti jednog aviona i samim time nema u tom razdoblju pravo uzimati nove. Novi airbusovi mogu se preuzeti najranije 2017. godine.
Dosadašnji direktoriMatija Katičić - Direktor od 1991. do 1997. godine. CA je u svojim počecima imao zrakoplove američkog Boeinga, a onda je naručio krajem 90-ih šest aviona od francuskog Airbusa. Za taj posao kao najzaslužniji slovi Hrvoje Šarinić, tada bliski suradnik Franje Tuđmana, a koji je imao važne poslovne veze s Francuskom. Airbusovi su, smatraju mnogi, preplaćeni, po komadu 76 mil. dolara, uz vrlo nepovoljne uvjete – plaćeno je 187 milijuna dolara kamata.
Ivan Mišetić - Glavni direktor CA od 1997. do 2010. godine. Došao je na to mjesto iz Ureda predsjednika RH. Svojedobno je dobio odlikovanje Republike Francuske. Naručio četiri nova airbusa 2008. za koje uprava CA smatra da su vrlo nepovoljno ugovoreni. Poslovanje CA usko vezao uz njemačku Lufthansu.
Srećko Šimunović - Glavni direktor od 2010. do 2012. godine. Dotad je bio Mišetićev bliski suradnik. Mišetićevim odlaskom promijenio je puno toga u CA. Naslijedio je gubitke od 156 milijuna kuna pa ih srezao na 75 milijuna kuna. Ostavio je kompaniju svom nasljedniku s operativnom dobiti.
Krešimir Kučko - Preuzeo vođenje CA u jesen 2012. godine. Dotad je bio šef predstavništva CA za zemlje Beneluxa. Došao na čelo kompanije zahvaljujući osobom poznanstvu s premijerom Milanovićem.