REDAKCIJA, 1. travnja 2011. - Ovog tjedna objavljen je godišnji izvještaj 'Stanje u medijima', koji prikazuje odnos snaga novih i starih medija na američkom tržištu. Rezultati su pokazali da po prvi put u povijesti čitatelji radije traže informacije na online-portalima nego u novinama, te se tako internet popeo na drugo mjesto, svrstavši se iza televizije.
Piše: Sanja Živković/PortalOko.hrPrema najnovijem izvješću, čak 46 posto anketiranih priznalo je da barem tri puta tjedno traže informacije na internetu, dok njih 40 posto to traži u klasičnim tiskovinama, koje se već godinama gase svugdje u svijetu. Tako su novine jedini medij koji i dalje doživljava krizu, pad naklade i gubitak radnih mjesta, a stručnjaci su izračunali da su današnje novinske redakcije u pravilu 30-ak posto manje od onih u 2000-toj godini. Ukupno gledajući, u posljednje četiri godine oglašavanje u novinama palo je za 48 posto, dok je vrijednost oglašavanja na internetu porasla za 13,9 posto, pa je tijekom 2010. godine u online-oglašavanju zaradilo 25,8 milijardi dolara.
Murdoch stvara online carstvoPrema podacima News Corporationa, medijske tvrtka u čijem vlasništvu su tiskovine i televizijske kuće po cijelom svijetu, od ukupno 79.000 pretplatnika na engleski Times i Sunday Times online, preko iPad-a ili Kindlea, 29.000 se priključilo u proteklih pet mjeseci. Koliko je tvrtka financijski jaka, ukazuje i činjenica da je 38-osmogodišnji sin medijskog moćnika i multimilijardera Ruperta Murdocha, James Murdoch, prije dva dana službeno postao izvršni direktor kompanije News Corporation.
Online pretplatnici daleko manje vrijede News Corporationu, jer je zarada niža u usporedbi s tiskanim izdanjem. Naplata od 16,50 kuna tjedno, mjesečno iznosi 72,50 kune u usporedbi prema lojalnom kupcu, koji, kupujući obje novine dnevno, na kioscima plati isti iznos od 72 kune tjedno. Međutim, izdavači smatraju kako brojke i dalje pokazuju da je sve veći broj ljudi spreman platiti za kvalitetno novinarstvo u različitim digitalnim formatima.
News Corporation naplaćuje 16,50 kuna tjedno za pristup Times i Sunday Times web stranicama, a vijesti iz obje publikacije se ne pojavljuju na Googleu. Neki pretplatnici Times i Sunday Timesa plaćaju 83,60 kuna mjesečno za iPad izdanje, koje također daje pristup i na web stranice. Pristup na jedan dan iznosi 8 kuna, a ulaz na Sunday Times preko iTunes iznosi 15 kuna.
Prve dnevne novine za iPodUsporedo s tehnikom i online novinarstvo je krenulo korak dalje. Prošli mjesec, službeno su predstavljene prve dnevne novine stvorene isključivo za iPad - The Daily . Radi se o zajedničkom projektu Applea i opet News Corporationa koji bi potencijalno mogao promijeniti budućnost novinskog izdavaštva ukoliko se Daily pokaže isplativim poslovnim modelom. Svoju verziju publikacije prilagođene za iPada prvi je lansirao tehnološki časopis Wired s inicijalnim uspjehom koji je kasnije umanjen tehničkim poteškoćama, ali bi Daily trebao biti prva publikacija koja će izlaziti u dnevnom ritmu, 365 dana u godini.
Daily je predviđen da iskorištava sve mogućnosti iPada kao multimedijalne platforme što uključuje fotografije od 360 stupnjeva, video visoke rezolucije, interaktivnu grafiku, audio zapise i ostalo, a bez troškova tiska i distribucije. Cijena je 5 kuna tjedno, odnosno 70 lipa po primjerku.
Murdoch ovim proizvodom cilja na tržište od otprilike 50 milijuna Amerikanaca koliko ih se očekuje da će do 2012. posjedovati uređaj za čitanje novina, magazina i knjiga. Sav sadržaj će biti moguće dijeliti putem maila i društvenih mreža a linkovi će voditi na klasične internet stranice novina koje će služiti i kao arhiva prethodnih brojeva pošto ta opcija nije podržana u prvoj verziji. Društvene mreže su u potpunosti integrirane kao i HTML5 stranice.
Daily će se zasigurno pored vlastite redakcije, oslanjati na vanjsku mrežu News Corporation-ovih novinara za generiranje dnevnog sadržaja. Iako će inicijalno Daily svoje prihode ostvarivati pretežno od pretplatnika Murdoch se nada što prije privući i oglašivače pošto je samo u razvoj Dailya do sada utrošeno preko 30 milijuna dolara, a predviđeni tjedni trošak proizvodnje iznosi oko pola milijuna. Murdoch se ne može natjecati s novinskim web stranicama i blogovima, ali uz nisku cijenu Daily bi mogao mnogim Amerikancima poslužiti za čitanje uz kavu.
E-knjige nadmašile prodaju tiskanih
Između ostalog, i Google je nedavno pokrenuo besplatni online magazin Think Quarterly koji se bavi poslovnim i tehnološkim temama.
Googleov prvi izlet u medijske vode pomalo podsjeća na etablirane magazine BusinessWeek ili Salon, a sam Google ne naziva Think Quarterly magazinom ili publikacijom, već knjigom i jedinstvenim komunikacijskim alatom. Zanimljivo je i da je Amazon objavio službene rezultate o prodaji e-knjiga koja je nadmašila prodaju tiskanih. Na svakih sto prodanih knjiga u tiskanom izdanju prodano 115 e-knjiga preko Kindlea.
I dok tako Amazon zarađuje velik novac, a piscima raste broj prodanih knjiga, najveći izdavači u svijetu pitaju se koliko će još dugo tisak biti isplativ. Naši domaći izdavači već neko vrijeme ozbiljno pripremaju teren za promjene na tržištu, i to upravo u segmentu elektronskih knjiga koje će uskoro i kod nas postati dio književne ponude. Trenutno, naime, nema domaće literature u elektronskom obliku, osim nekih književnih entuzijasta koji su s par projekata malo pokrenuli stvari. Naime, u Hrvatskoj nisu dostupni čitači knjiga koji zadovoljavaju potrebe izdavača. Kindle, koji je izbacio Amazon, ima vrlo ograničene opcije kada su u pitanju knjige koje se ne kupuju preko Amazona.
(Sanja Živković/PortalOko)
Gospari.hr
Gospari.hr