NI ZBOG PUTINA, NI ZBOG MARŽE

Evo zašto je ustvari gorivo u Hrvatskoj tako skupo

Rast cijene sirovine nafte na svjetskom tržištu se prelijeva na rast cijene goriva. Već duže se trguje cijenom višom od 100 dolara po barelu sirovine nafte, a cijene na hrvatskim benzinskim crpkama su najviše u povijesti.

Evo zašto je ustvari gorivo u Hrvatskoj tako skupo

Građani se s visokim cijenama suočavaju na različite načine, od kojih je jedan prelazak granice da bi se kupilo automobilsko gorivo u susjednim državama, gdje je jeftinije. I dok nisu čudne niže cijene u susjednim državama sa slabijim standardom i manjom kupovnom moći, kao što su BiH i Srbija, cijene su manje u bogatijoj Sloveniji te približno isto razvijenoj Mađarskoj.

Neki će za to okriviti pohlepu trgovaca, Putina i rat u Ukrajini, visoke marže ili nešto treće. Ali ako se raščlani konačna cijena litre goriva na dio koji je trgovačka marža, dio koji se odnosi na cijenu sirovine, cijenu prerade, prijevoza i poreze, jasno je na koga se odnosi najveći dio. To je država, tj. porezi i trošarine, piše Index.

To nije slučaj samo u Hrvatskoj nego u svakoj članici EU, ali se "porezni zagriz" države razlikuje od jedne do druge. U principu Hrvati plaćaju poreze kao u Njemačkoj s plaćama kao u Poljskoj.

Porezni zagriz države je nešto manji kod dizela u svim državama EU, ali Hrvatska je i tu iznad prosjeka. Prosjek svih članica EU je 1.797 eura po litri pa je Hrvatska s prosječnom konačnom cijenom od 1.852 i cjenovno iznad prosjeka EU, ne samo po pitanju poreznog zagriza države kao kod eurosupera 95.

Temeljna cijena, bez poreza, u Hrvatskoj je na dan 9. svibnja iznosila 1.102 eura, što je manje od prosjeka EU. Ali zbog toga što je udio poreza u konačnoj cijeni u Hrvatskoj za dizel 40.50 posto, a prosjek EU je 35.01 posto, i konačna cijena je na kraju veća u Hrvatskoj.

Čak je po pitanju dizela udio države u cijeni veći u Hrvatskoj (40.50 posto) nego u Njemačkoj (38.65 posto). Konačna cijena je viša, 2.075 u Njemačkoj, a 1.852 u Hrvatskoj, ali su plaće u Njemačkoj otprilike tri pute veće nego u Hrvatskoj, pa je litra dizela puno priuštivija prosječnom Nijemcu nego Hrvatu.

Konačna cijena litre dizela u Poljskoj je 1.584 eura, puno manje nego u Hrvatskoj (1.852 eura), i to isključivo zbog daleko većeg poreza. Cijena bez poreza u Poljskoj je 1.159 eura, više nego u Hrvatskoj gdje je 1.102 eura, ali je porez daleko manji i udio države u konačnoj cijeni iznosi 26.83 posto, dok je u Hrvatskoj 40.50 posto. Znači da su u Hrvatskoj porezi kao u Poljskoj, cijene bi bile manje nego u Poljskoj, umjesto veće kao sada.

Cijeli tekst pročitajte OVDJE.

  • Autor: Index.hr
  • Foto: Pixabay.com
  • Objavljen: 31.05.2022 09:12
Šalji dalje:

Nema komentara

Komentiraj članak

Potrebna je prijava kako biste komentirali.