Prema podacima koje je za Jutarnji list pripremio GfK Hrvatska, među najprodavanijim artiklima trenutačno je moguće pronaći njih 26 koji bilježe smanjenje cijena u prvih osam mjeseci ove godine u odnosu na prvih osam mjeseci 2021., i to kako prehrambenih tako i neprehrambenih proizvoda.
Među ostalim, pad cijene bilježi smeđi šećer, ali pale su i cijene gotovih umaka, tortilja, 100-postotnog soka od naranče, kao i začina koji je inače sinonim za skupoću - papra.
Zatim, nešto niže cijene sada imaju i riblje paštete i biljni namazi, kao i med, a pala je i cijena jednog od omiljenih žestokih pića, konkretnije džina.
Doduše, za Jutarnji list iz GfK upozoravaju da se popis zapravo odnosi na ukupne prosječne cijene po kojima kupci kupuju proizvode u kategoriji, a ne na konkretne cijene na policama. To zapravo u praksi može značiti da su se potrošači, kad su u pitanju ovi proizvodi, zapravo okrenuli njihovim jeftinijim varijantama pa iz toga onda proizlazi i niža prosječna cijena.
- Pronašli smo 26 kategorija u kojima su krajnje potrošačke cijene niže u ovoj godini u odnosu na prošlu godinu. Nije iznenađenje da su 20 od ovih 26 artikala neesencijalne kategorije. Te niže cijene najčešće su posljedica downtradinga. Kupci se u ovim kategorijama okreću B brendovima i trgovačkim markama ili čekaju A brend na akciji. Koriste različite kupovne taktike s istim ciljem - uštedjeti na kućnom budžetu - rekao je Mladen Kožić, voditelj razvoja poslovanja u GfK Hrvatska.
Popisu prehrambenih artikala treba pridružiti i brojne neprehrambene koji također bilježe manje prosječne cijene, odnosno kupovani su po nižim cijenama, piše Jutarnji list.
Između ostaloga, niža je tako cijena tampona, a pojeftinjenje bilježe i univerzalna sredstva za čišćenje, kao i vlažne maramice za čišćenje.
Zatim, potrošači sada po nešto povoljnijim cijenama kupuju i vodicu za usta, kao i gel za tuširanje, ali jeftinije su i spužvice za čišćenje i vlažni toaletni papir.
Dodatno, manje se izdvaja i za vosak za depilaciju te sredstva za styling kose, kao i za repelente odnosno sredstva za zaštitu od insekata.
Popis nije prevelik, a nije niti nešto posebno utješan, posebno s obzirom na činjenicu da je Državni zavod za statistiku ovaj tjedan objavio da je službena inflacija u zemlji narasla na rekordnih 12,8 posto.
Pad prodajeCijene roba i usluga tako su u rujnu ove godine u prosjeku bile za 1,5 posto više u odnosu na mjesec ranije, dok su cijene u godišnjem prosjeku više za 8,6 posto.
Visoke cijene hrane i ostalih artikala odrazile su se i na potrošačke navike pa se tako mnogi od njih malo pomalo odriču pojedinih artikala, bilo da ih kupuje manji broj kupaca, bilo da ih pojedinci kupuju rjeđe ili u manjoj količini nego ranije.
Prema podacima GfK, devet najprodavanijih artikala u prvih osam mjeseci ove godine bilježe pad prodaje iznad deset posto u odnosu na isto razdoblje lani - riječ je o maslacu, vrhnju, slanini, trajnim i kobasicama za roštilj, cappuccinu, mineralnoj vodi, gotovim kolačima i konzumnoj kavi, donosi Jutarnji list.
Zatim, petnaest artikala bilježi gubitak količinske prodaje između pet i deset posto - to su konzervirana tuna, gazirani sok, svježi i meki sir, čokolada, ulje, omekšivač, brašno, voćni sok, majoneza, mlijeko, mliječni desert, čips, flips, orašasti plodovi i šećer, a 12 je kategorija zabilježilo pad volumena do pet posto. Riječ je redom o kategorijama koje sve bilježe rast cijena tijekom godine, u čemu predvodi ulje s rastom od 52 posto, brašno koje je skuplje 28 posto, mlijeko 27 posto, dok je šećeru i maslacu cijena narasla 23 posto.