"Prostor za osobe s invaliditetom treba imati fiksaciju kolica, a u vagonima HŽ-a toga nema. To putniku ne garantira nikakvu sigurnost kod prijevoza. Još je nevjerojatnije da se osoba s invaliditetom može samostalno ukrcati u putnički vagon samo u Zagrebu, a ako zaželi izići iz vagona onda to može opet samo u Zagrebu ili negdje u Europi, jer ni jedna druga željeznička stanica u Hrvatskoj nije pripremljena za ukrcaj ili iskrcaj kolica koje koriste osobe s invaliditetom" kaže Periš.
U vezi tog problema se HŽ-u obratila i Anka Slošnjak, pravobraniteljica za osobe s invaliditetom, koja je tražila očitovanje po ovom pitanju.
"Često nam se javljaju osobe s invaliditetom koje se kreću uz pomoć kolica. Navode da se samo u Zagrebu mogu ukrcati u vlak, a problem se javlja u drugim gradovima poput Splita gdje takve podizne rampe ne postoje. Prilikom izlaska iz vlaka osobama u kolicima pomažu djelatnici HŽ-a" navodi Slošnjak.
Renato Humić iz Uprave HŽ-a odgovorio joj je kako je u tijeku postupak nabave za još jednu podiznu rampu, a u planu je nabava još pet takvih rampi koje bi se trebale rasporediti po regionalnim centrima. No, taj plan nije realiziran u 2011. godini, a za ovu godinu su za tu namjenu planirana sredstva u proračunu, a nove rampe, kaže Mihaela Tomurad Sušac iz HŽ-a, trebale bi se nabaviti nakon usvajanja Plana poslovanja za 2012. godinu i osiguranja financijskih sredstava.
"Pomognemo i iznosimo ih iz vagona"
"Nemamo puno putnika koji su osobe s invaliditetom, ali kada nam se dogodit takav slučaj, onda naši djelatnici fizički pomažu i iznose osobe u kolicima iz vagona"kazao je Ivan Liović, regionalni menadžer putničkog prijevoza u Splitu.
Za osobe s invaliditetom HŽ je osigurao dva prototipa elektromotornih vlakova koji su uključeni u javni željeznički promet, a na su njima ugrađena po dva poluautomatska dizala za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima.
"U srpnju prošle godine u promet je uključen elektromotorni vlak koji prometuje između Zagreba, Vinkovaca, Sunje i Siska, a u rujnu je u promet uključen još jedan takav vlak koji vozi od Dugog Sela, preko Zagreba do Savskog Marofa. U završnoj fazi je i izrada i ispitivanje prototipa dizel-motornog vlaka koji će također imati ugrađena dizala, a vozit će na dijelovima neelektrificirane pružne mreže" najavljuje Mihaela Tomurad Sušac.