Naime, dr. Dragan Kovačević, glavni ekonomski strateg Hrvatske narodne stranke, na javnoj je televiziji u srijedu navečer potpuno jasno i nedvosmisleno kazao:
− Naš je stav da povećanje međustope za turizam i ugostiteljstvo nije pametno jer to nije dobra poruka kada se svakih mjesec dana ili pola godine mijenjaju porezni uvjeti poslovanja u nekoj zemlji. Porezna presija došla je do razine da je ne mogu više pratiti ni građani ni poduzetnici. Mi smo koalicijska vlada i kad se ode u zabludu, treba reagirati da se stvari vrate u pravi smjer, piše Slobodna Dalmacija.
Ishitrena odluka

Dubrovnik
Kad se zna da je već ovoga ljeta HNS isticao da će biti čvrsto protiv svake daljnje porezne presije, jasno je da je unutar vladajućih došlo do razilaženja u ključnim stvarima porezne politike, koja bi najnovijom najavom u pitanje mogla dovesti jedinu gospodarsku granu u zemlji s čijim se sigurnim prihodom može ozbiljno računati, ocjenjuju analitičari.
Kako se sve to događa upravo u vrijeme kad iz turizma − u ovoj godini prvi put potaknutog stopom PDV-a od 10 posto za usluge smještaja i ugostiteljstva − stižu vijesti o financijskim efektima tog poteza Vlade, koji se ogleda i u očekivanih sedam milijardi eura turističkog prihoda u ovoj godini, oko 30 tisuća više novozaposlenih u tom sektoru ove godine, te činjenici da turizam neposredno i posredno generira oko 15 posto BDP-a, ne čude javna suprotstavljanja ideji da se turizmu oduzme taj zamah.
O tome su se, očekivano, najprije izjasnile sve strukovne udruge u turizmu, koje su, uz puno razumijevanje aktualnoga gospodarskog trenutka, prijedlog o povećanju stope PDV-a na usluge u turizmu ocijenile u cijelosti neprihvatljivim, kaže se u zajedničkom stavu koji su potpisali čelnici udruga hotelijera, kampera, agencija, malih hotela i Ferijalnog i hostelskog saveza.
To ne treba čuditi kad se, prema podacima Svjetskog ekonomskog foruma, Hrvatska u turističkoj konkurentnosti nalazi na 34. mjestu od ukupno 139 zemalja svijeta, no istodobno je po poreznom opterećenju turizma i ugostiteljstva na 134. mjestu, odnosno uvjerljivo posljednja od turističkih zemalja s kojima se uspoređujemo. Ne treba, naime, zaboraviti da sve ostale usluge u turizmu, osim smještaja i ugostiteljstva, i dalje imaju 25-postotnu stopu PDV-a (agencijske usluge, transferi, izleti, vođenja…).
Dva koraka unatrag
− Bilo kakva ishitrena odluka, odnosno radikalna promjena uvjeta poslovanja unutar jedne godine, može biti dugoročno štetna za bilo kakav razvoj u turizmu Hrvatske, a kratkoročno ovakav potez može biti uzrok značajnih teškoća u poslovanju s obzirom na to da su se još sredinom godine ugovorili poslovi za 2014. i 2015. pod trenutnim fiskalnim uvjetima – kažu turistički profesionalci, ističući kako će se zapravo iz njihova smanjenog prihoda puniti državni proračun.

Dubrovnik
Da visina PDV-a u turizmu ni jednoj ozbiljnoj turističkoj zemlji nije nevažna, pokazuju podaci da su u 2012. godini sniženu stopu PDV-a u turističkom sektoru imale 23 europske zemlje. Njemačka je smanjila porez na smještaj s 19 na sedam posto, Irska je snizila stopu od 13,5 posto za hotele i restorane na devet posto. Litva je PDV snizila s 21 na devet posto, Finska s 22 na 13 posto samo za ugostiteljske usluge…
Poznato je da je Francuska 2009. godine restoranima snizila PDV s 19,6 na 5,5 posto, uz uvjet da snize cijene, educiraju kadar i poboljšaju uvjete rada, te ulože u objekte.
Nakon dvije godine pokazalo se da su cijene pale za 2,5 posto, otvoreno je 52 tisuće novih radnih mjesta, povećala su se prava radnika, a stopa stečajeva u sektoru smanjena je za 17 posto. Tako je snižavanje PDV-a u Francuskoj koštalo proračun 2,5 milijardi eura, no već u drugoj godini primjene donijelo je proračunu 4,7 milijardi eura. Hrvatski turistički radnici nisu, međutim, uspjeli ni dobiti šansu za svoju drugu godinu u kojoj bi se jasnije vidjeli rezultati nižeg PDV-a. Nakon samo devet mjeseci primjene, Vlada ih vraća dva koraka natrag. /Ružica Mikačić/