Biti ćemo prisiljeni za jedan dio novogradnji otići na svjetsko tržište te tražiti posadu izvan dosadašnjih okvira. U kojoj mjeri to je sada teško reći. Međutim, uvijek će se Atlantska Plovidbe oslanjati na lokalne ljude, mladiće, kvalitetne časnike i posadu iz Grada, kao i iz ostatka Hrvatske – kazao je, uz ostalo, za Glas Grada kapetan Pero Kulaš.
Autor: Glas GradaČetrdesetogodišnji kapetan duge plovidbe i inženjer pomorskog prometa Pero Kulaš je od 1. siječnja 2011. novi predsjednik Uprave Atlantske Plovidbe. Na toj je dužnosti zamijenio kapetana Antu Jerkovića koji je pošao u mirovinu.
- Skoro će godina otkako ste na čelu, uz Zračnu luku, najznačajniju dubrovačku tvrtku, kakvi su rezultati Atlantske u 2011.?Uzimajući u obzir cjelokupnu globalnu gospodarsku i ekonomsku situaciju mi smo ostvarenim rezultatima u ovoj godini jako zadovoljni. U prvih 9 mjeseci 2011. godine ostvarena je dobit na razini Grupe u iznosu od preko 8 mil US$. U zadnjem kvartalu očekujemo nešto slabiji rezultat obzirom na loše stanje pomorskog tržišta i sezonski karakter poslovanja hotela, međutim ukupni godišnji pozitivan rezultat Grupe neće doći u pitanje.
Pero Kulaš je rođen 1971.godine u Dubrovniku, gdje i završio srednju pomorsku školu i Pomorski fakultet. Oženjen, otac dva sina. Plovio na brodovima Atlantske Plovidbe do 2001. godine kada prelazi u glavni ured u komercijalni odjel. Počeo kao pomoćnik šefa operative, nakon čega jedno kraće vrijeme radi u svojstvu šefa kadrovskog odsjeka. Od 2005. godine zaposlen na poslovima ugovoranja brodova, a od 2008. kao pomoćnik predsjednika uprave. Kroz ovo radoblje proveo i jedan period vremena na usavršavanju u inozemstvu kroz razna školovanja i izobrazbe kao i praktični dio rada kod dugogodišnjih poslovnih partnera AP, od brokera i osiguravatelja pa do bankarskih institucija.
- Obnova flote je jedan od najznačajnijih poslova Vaše tvrtke posljednjih godina?Tijekom iduće godine preuzet ćemo iz brodogradilišta na Dalekom Istoku sedam novih brodova. Preuzimanje tolikog broja novogradnji u tako kratkom vremenu veliki je pothvat u operativnom smislu ne samo za Atlantsku Plovidbu već i za puno veće pomorske tvrtke. U budućnosti, cilj je stalno obnavljanje i postupno povećavanje flote s fokusom na gradnji novih brodova u kontinuiranom slijedu, dakle određeni broj novogradnji svako određeno vremensko razdoblje.
- Mijenja li se što kada je u pitanju izgradnja brodova u hrvatskim brodogradilištima, ili su ona i dalje skuplja u odnosu na brodogradilišta, primjerice na Dalekom Istoku?Promjena u politici Atlantske Plovidbe prema izboru brodogradilišta, kako za sad stvari stoje, neće biti. U sadašnjem tržišnom okruženju ne možemo si dopustiti prevelike i nekonkurentne cijene naših brodogradilišta tako da će narudžbe novogradnji s naše strane ipak ići prema Aziji, prvenstveno Kini i Južnoj Koreji. Da nas se ne shvati krivo, mi ne sumnjamo u kvalitetu gradnje domaćih brodogradilišta, ono što si ne možemo priuštiti su cijena i puno duži rokovi nego u dalekoistočnim brodogradilištima.
- Koliko Atlantska danas ima zaposlenih, i ima li problema s kadrom?Trenutno imamo 65 ljudi i u Glavnom uredu i oko 350 pomoraca pod ugovorom na brodovima. Hrvatska prolazi kroz fazu koju su zapadnoeuropske zemlje prošle prije 20-30 godina. Interes zbog recesijskih godina je možda nešto bolji, no općenito interes za pomorskim zvanjima je u silaznoj putanji. Obično se s povećanjem standarda na kopnu smanjuje broj ljudi koji odlazi raditi na more. Slijedom toga bit ćemo prisiljeni za jedan dio novogradnji otići na svjetsko tržište te tražiti posadu izvan dosadašnjih okvira. U kojoj mjeri to je sada teško reći. Međutim, uvijek će se AP oslanjati na lokalne ljude, mladiće, kvalitetne časnike i posadu iz Grada, kao i iz ostatka Hrvatske. Moram napomenuti da ovdje, kao uostalom i uvijek u ovoj tvrtki, naglasak mora biti na kvaliteti, a ne na kvantiteti.
- Vaša tvrtka već godinama stipendira mlade kadrove, kakav je interes za stipendije?Nastavno na politiku zapošljavanja kvalitetnih hrvatskih pomoraca Uprava Atlantske Plovidbe donijela je ove godine odluku o programu za stipendiranje iznad prosječnih đaka i studenata, prioritetno iz naše županije. Moram istaknuti da će ovdje biti naglasak isključivo na najboljim učenicima i osobama iznad prosječnih sposobnosti, tako da broj godišnjih stipendija neće biti velik. Primjerice, do sada za ovu godinu imamo potpisan samo jedan ugovor o stipendiranju te ćemo i nastaviti s ovim program isključivo na selektivnoj bazi.
- Dionice Atlantske su i dalje među najinteresantnijima na burzovnom tržištu?Točno, iako se osjeća da su sva burzovna tržišta, pa tako i naše, pod negativnim pritiskom globalnih događanja poput aktualne europske financijske krize.
- Koliko se recesija osjeća na brodarske tvrtke poput Atlantske?Naravno da i mi osjećamo negativne posljedice. Ponajprije se to osjeti na bankarskom dijelu pomorskog tržišta jer je danas jako mali broj financijskih institucija spreman poduprijeti klijente u novim pothvatima i projektima. Do novca za financiranje je puno teže doći, a kad se novac i osigura onda je njegova cijena sve samo ne jeftina. Moram naglasiti da Atlantska Plovidba, zbog ugleda i dobrog imidža koji uživa u svjetskim pomorskim bankarskim krugovima, za sada nema problema u osiguravanju financiranja.
- Uskoro krećete s izgradnjom poslovne zgrade kod bazena Juga, kada ćete početi s radovima i kada je planiran svršetak i useljenje; tko će izvoditi radove?Radovi na novoj poslovnoj zgradi su praktično već počeli. Glavni izvođač je tvrtka Tromont d.o.o. iz Splita uz koju će radove u pojedinim fazama izgradnje izvoditi i tvrtke Geotehnika Inženjering d.o.o. Zagreb i Kamgrad d.o.o. Zagreb na temelju Sporazuma o poslovnoj suradnji koji su sklopili sa Tromont d.o.o. Završetak gradnje očekujemo krajem 2013. godine.
- Suradnja s Gradom i državom kada su u pitanju investicije Atlantske?Kako vam je i poznato investicije Atlantske Plovidbe izvan 'core businessa' do sada su se isključivo kretale u granicama naše županije. Tu smo ponekad nailazili na administrativne i birokratske zapreke na lokalnoj razini tako da smo nažalost izgubili dragocjeno vrijeme u realizaciji istih. Mi jesmo i ostat ćemo dubrovačka tvrtka, ali često se provlači pitanje da li bi u nekoj drugoj sredini imali više razumijevanja i bolji tretman obzirom da smo ipak tijekom svih ovih poratnih godina uložili ne mali novac u projekte u Gradu i osigurali radna mjesta za određeni broj domaćih ljudi i usudio bih se reći zadovoljnih zaposlenika.
Atlantska Plovidba nije neki strani investitor sumnjivog porijekla niti nepoznata off shore tvrtka, koji nastoje čim prije izvući dobit iz projekta i nestati. Mi smo tu već dugih 56 godina, postojani i čvrsti u svojim namjerama da stvorimo nove prave vrijednosti.