Jedrenje

KOLUMNA ZORANA ĐURATOVIĆA: Nastavak utrke oko svijeta, novosti iz utrke Volvo Ocean Race /FOTO/

Nakon poduže stanke Božičnih i Novogodišnjih blagdana sve posade se se okupile u Abu Dhabiu kako bi užurbano započele pripreme za nastavak utrke oko svijeta.Najprije je trebalo odjedriti revijalnu regatu ispred luke u Abu Dhabiju. Prognoza baš nije bila naklonjena jedriličarima, pa se čekalo nepuna 2 sata ,prije nego je utrka započela.U uvjetima laganog vjetra vodstvo na okretu oko prve plutače preuzeo je“ ženski“ brod SCA i velikim zalaganjem uspio zadržati ,čak povećati i na kraju zasluženo pobijediti utrku.To je bila njihova prva lučka pobjeda, iako su već dokazale da se odlično snalaze u priobalnim regatama,za razliku od oceanskih ruta, gdje još lagano kaskaju za ostatkom flote.




Sutradan je krenula je 3. dionica utrke Abu Dhabi - Sanya(CHN) u dužini od 4670 Nm,koju će prema predviđanjima prve jedrilice odjedriti za nepunih 20-tak dana. Očekuje ih jedan od najtežih i najzahtjevnijih dijelova regate, problemi do dolaska u Hormuški prolaz,jedrenje nepredvidljivim Omanskim zaljevom,izlazak iz Arapskog mora ,nastavak prema Šri Lanki, prolaz kroz Malajski kanal, zonu oko Singapura i nastavak puta do Sanya-e.Uz već uobičajene tropske vrućine,nesanicu ,nedostatak hrane,jedrenje kroz zonu tišine,očekuju ih dodatna iznenađenja uvjetovana gustim pomorskim prometom posebito Malajskim kanalom,mnoštvo ribarskih brodova i mreža.Prema riječima svih sudionika potreban je dodatan oprez prilikom prelaženja pojedinih dionica, jer su elektronske pomorsrke karte vrlo neprecizne i jako loše izrađene za to područje Indijskog oceana.Također će morati obratiti pozornost na  raznorazni glomazni otpad koji pluta morem u to doba godine uvjetovan obilnim kišama ,gdje vodene bujice u more nose sve pred sobom.Veliki tranzit brodova se odvija u zoni oko Singapura ,pa će ih i tu imati problema oko pronalaska idealnih ruta za jedrenje.

Etapa je krenula kruženjem oko bova u luci da bi se nakon sat vremena jedrilice zaputile prema  Hormuzu. Inspiriran mnogobrojnim navijačima utrku je poveo domaći brod Abu Dhabi. Sljedili su ga Dong Feng, SCA, Brunel, Mapfre i Alvimedica. Posada Team Vestasa je s VIP navijačkog broda nazočila startu i posebni pozdrav uputila njima sad najprivrženijim momcima s broda Alvimedica.

Jedrilo se po laganim vjetrovima, a poredak je bio nepromijenjen.U uvjetima slabih vjetrova noću su plovili morem obasjanim mjesečinom tako da su mogli vidjeti i hvatati najmanje refule, koji su se oslikavali na površini mora.U praskozorje su se počeli ocrtavati priobalni planinski masivi Omana, prema kojima su prvi zaplovili Abu Dhabi i Dong Feng i koristili povoljne termičke vjetrove s kopna, napravivši osrednju razliku ispred ostatka flote.Brunel je počeo naglo usporavati plovidbu pa su detaljnim pregledom podvožja, mini periskopom ustanovili da imaju veliku nailonsku vreću zapletenu oko kobilice, koju su nedugo zatim oslobodili poslavši čovjeka u more.Ostatak ekipe je iskoristio situaciju,prestigao ih i svrstao na začelje trenutnog poretka.Ispred njih se vodio ozbiljni dvoboj u kojem je profitirao Dong Feng i preuzeo vodstvo utrke pronalaskom najbržeg i najkraćeg puta kroz Hormuški prolaz.Ušli su u Omanski zaljev i očekuje se da će u Arapskog more stići u narednih 36 sati, obzirom na trenutnu meteo situaciju.Prema najnovijim izvještajima došlo je do promjena u poretku gdje je Dong Feng povećao vodstvo na 11 Nm .
Slijede Mapfre,Brunel,Alvimedica,Abu Dhabi je pao na peto mjesto i iza njih je jedino na začelju SCA...nastavak slijedi...... 

Volvo novosti:

Team Mapfre:

Između dvije oceanske etape došlo je do promjena posade  na brodu Mapfre. Naime skippera Ikera Martineza zamjenio je njegov dugogodišnji kolega Xabi Fernandez., koji će od sada preuzeti njegovo zapovjedno mjesto, dok je na upražnjenu poziciju pozvan vrhunski španjolski jedriličar iz klase Fin , Rafael Trujillo,da bi pomogao ekipi pri novim izazovima oceana.

Teama Vestas wind:

Kao što su i obećali, obalna ekipa i posada Vestasa otputovala je na Mauricuis kako bi organizirali akciju odsukavanja broda. Iskoristili su najpovoljnije uvjete morskih mijena i nakon 3 dana danonoćnog rada uspijeli su nešto što je izgledalo skoro pa nemoguće. Prvi zahvat je bio rezanje lista kobilice kako bi uopće mogli ispraviti brod.Nakon toga su morali snaći način za dizanje jarbola.Jedino logično rješenje je bilo da ga prerežu i prepolove a zatim skinu s broda. Osposobili su motor i pomoću plutajućih stiroporskih bova prevezli ga i ukrcali na teretni brod,koji nastavlja putovanje za Maleziju.Prema najnovijim informacijama s konferencije za novinare brod će biti detaljno pregledan u Maleziji, nakon čeka slijedi transport i popravak u Italiji i nastavak natjecanja u 8. dionici regate u Lisabonu krajem svibnja. Prema riječima glavnog managera teamVestas winda, Cris Nicholson i dalje ostaje skipper, a pred njim je zadatak da do kraja mjeseca izvrši promjene u strukturi posade, ako to bude neophodno.





Zanimljivost iz svijeta jedrenja:


BARCELONA WORLD RACE 2015

Prvoga dana 2015. godine, startala je i tradicionalna regata Barcelona World  Race 2015. Na put oko svijeta zaputilo se 8 najhrabrijih i najspremnijih posada.Brodovi su klase IMOCA 60 ( dužina trupa oko 18m,širina oko 6m,gaz 4,5m, težina broda = 8-9T,jarbol =29m,površina jedara pri jedrenju uz vjetar = 240-333 kvadratnih metara,površina jedara pri jedrenju niz vjetar = 460-620 kvadratnih metara) Svaka posada broji samo 2 jedriličara, što regatu čini iznimno zahtjevnom, teškom i ekstremnom. Ovo je još zahtjevnija regata od Volvo Ocean Race-a iz razloga što jedrilice plove bez zaustavljanja. Svijet će oploviti južnom pomorskom trgovačkom rutom gdje utrka počnje i završava u Barceloni , plovi se niz Afriku preko Ekvatora, prolazi pored rta Dobre nade,rta Leeuwin i rta Horn i ponovo se vraća u Mediteran.



Na putu prema Gibraltaru (vratima Sredozemlja) nekolicina jedrilica je imala velikih problema izazvanih pojačanim promjenjivim vjetrovima(koji u tom dijelu pušu i jače nego to prognoze pokazuju),gustim prometom pogotovo kroz Gibraltarski tjesnac,ribarskim brodovima i mrežama u koje su se pojedine jedrilice i više puta zaplitale i visokim valovima koji se stvaraju uslijed različititosti smjerova toka morskih struja iz Atlantskog oceana i trenutnog smjera vjetra.Došlo je i do opasnih izbjegavanja teretnih brodova ,kao i lakših havarija na jedrima.Ali i u tim teškim uvjetima  brod Hugo Boss(skipper Jean-Pierre Dick (FRA) i Loick Peyron (FRA) uspio je postići novi rekord plovidbe do prolaska Gibraltara u vremenu od 2 dana,5 sati i 50 minuta što je za 26 sati bolje od starog rekorda  postignutog na natjecanju 2011-2012.godine.Ovim činom su i potvrdili kandidaturu za najvećeg favorita ove  regate.

Ovogodišnju konkurenciju čine : Hugo Boss, Neutrogena,GAES Centros Auditivos,Cheminees Poujoulat,Renault Capture,We are water,One planet One water & Pharmaton i Spirit of Hungary.   

Svi brodovi su trenutno na Atlanskom oceanu osim broda Spirit of Hungary koji još plovi kroz Mediteran prema Gibraltaru i nedostaje mu oko 100 Nm do prolaska.Oni su imali velike probleme s vjetrovima,havrijama na jedrima i nakon neiskorištenih povoljnih uvjeta jedrenja i loše taktičke procjene, lagano plove prema Gibraltaru s već ogromnim zaostatkom.

Vodeća grupa i trenutno najozbiljniji kandidati za pobjednika ( Hugo Boss,Neutrogena i Cheminees Poujoulat ) bore se da uhvate povoljne vjetrove (pasate) koji bi trebali zapuhati u narednih 24 sata. Trenutno plove niz afričku obalu i nalaze se otprilike 200 Nm od Kanarskih otoka. 



ROLEX SYDNEY HOBART RACE

Ukratko bi se osvrnuo i na  tradicionalnu regatu ROLEX SYDNEY HOBART YACHT RACE 2014 . To je jedna od najzahtjevnijih vikend regata na južnoj hemisferi. Tradicionalno okuplja 150 do 200 jedrilica raznih veličina,koje su podjeljene po klasama.Također se utrkuju i velike jedrilice tip MAXI 100 dužine oko 30m, a na ovogodišnjoj smotri su se natjecala 4 takv broda. U toj konkurenciji već dugi niz godina (zadnjih7od 9 )pobjednik je australski brod Wild Oats XI sa skipperom Mark Richardsom u vlasništvu  australskog miljunaša Boba Oatleya.Vrijednost broda je procjenjena na 10 miljuna $ . Da bi se stvar malo zakomplicirala u igrama miljardera ,Američki Teksaški miljarder Jim Clark inače osnivač poznatog Netscape-a odlučio je u igru ubaciti sitnih 40-tak miljuna $ nebi li uspio prekinuti pobjednički niz gospodina Boba Oatleya i njegovog nepobjedljivog broda. U Arerici je napravljena  supermoderna prekrasna crveno-crna morska jurilica koja je nazvana COMANCHE i u posadu su između ostalih uvrštena možda trenutno i dva najzvučnija imena u svijetu američkog jedrenja, Ken Read ( višestruki skipper Volvo Ocean Race-a i predsjednik uprave North Sailsa- jedan od najpoznatijih brendova za proizvodnju jedara ) i Jimmy Spithil ( pobjednik posljednjeg America-s cupa).


 
Nakon starta ovogodišnje utrke sve se dobro i po planu odvijalo za izazivačku jurilicu Comanche, da bi pred sam kraj utrke izgubili vodstvo i pobjedničko postolje predali staro-novom pobjedniku brodu Wild Oats XI.Comanche se morao zadovoljiti tek drugim mjestom,ali da priča bude još sočnija pobjedu u generalnom poretku( nakon korekcije jedrenih vremena )nije odnio niti jedan „gigant „ nego jedan manji 13 metarski brod pod nazivom“ Wild Rose“ s presretnim kormilarom i vlasnikom Rogerom Hickmanom.I za kraj ću navesti da je na brodu bilo 14 članova posade ( 6 žena) , da je ta jedrilica dizajnirana od strane proslavljenog Brusa Farra,ali i da se radi o modelu broda iz 1985. godine što znači starom  „samo „29 godina,kojega je Hickmanu prodao ni manje ni više nego Bob Oatley vlasnik Wild Oats XI.

U sljedećem nastavku  uz zanimljivosti s Volva i Barcelone, čitajte nešto novo i za neke pomalo neobično.

Do sljedećeg susreta srdačan pozdrav svima.
  • Autor: Gospari.hr
  • Foto: PR foto
  • Objavljen: 05.01.2015 14:41

Nema komentara

Komentiraj članak

Potrebna je prijava kako biste komentirali.