Georgij Paro ostavio je neizbrisiv pečat na domaćoj kazališnoj sceni druge polovice 20. stoljeća te zauvijek zadužio cjelokupni hrvatski teatar. Početkom 1970-ih tragao je za kazalištem mita i novim kazališnim prostorima. Na Dubrovačkim ljetnim igrama, od 1971. do 1973. režirao je Život Eduarda II, kralja Engleske Bertolta Brechta te Areteja i Kristofora Kolumba Miroslava Krleže, tri predstave koje se mogu smatrati prekretnicom u povijesti teatra Igara, a dobrano su protresle cjelokupno hrvatsko institucionalno kazalište, sazdano na petrificiranim estetskim kanonima. Sam Paro smatrao je Eduarda, Areteja i Kolumba vrhuncem najpropulzivnijeg razdoblja svojeg umjetničkog djelovanja pa je upravo tim trima ostvarenjima posvećena ova knjiga koju je urednik Hrvoje Ivanković počeo pripremati na poziv samog Para i to mjesec dana prije njegove smrti. Knjiga u izdanju izdavačke kuće Disput donosi tekstove koji spomenute tri predstave sagledavaju i problematiziraju u širem kazališnom i društvenom ozračju, a potpisuju ih autori: Vjeran Zuppa, Milan Milišić, Mani Gotovac, Dalibor Foretić, Petar Selem, Marko Fotez, Slobodan Selenić, Matko Sršen, Božidar Violić i Ivica Kunčević. Knjiga uključuje i tri teksta samog Georgija Para.
- Te tri predstave Žorža Para bile su one kolumbovsko-krležijanske tangente koje su posve neočekivano dodirnule rutinski krvotok našeg kazalište, dajući nam nadu da se uz dovoljno samopouzdanja, talenta i odvažnosti takvi „ekscesi“ mogu ponoviti. Po tome bi ovo izdanje trebalo biti knjiga sjećanja i poticaja – kazao je Ivanković.
Nakon predstavljanja knjige, brojna je publika u Sponzi je imala čast premijerno vidjeti dokumentarni film Georgij Paro – Pospremanje. Scenarij za film u trajanju od pedesetak minuta nastao u produkciji Hrvatske televizije potpisuje Lada Džidić Barić, a režiju Siniša Bajt. Scenaristica je kazala kako sve što se govori u dokumentarcu dolazi od samoga Para koji nije želio da drugi govore o njemu, pa je osobitost filma upravo u tome što o nedavno preminulom velikom redatelju, pedagogu, kazališnom misliocu, i teoretičaru kazališta ne govore njegovi suradnici, prijatelji ili kritičari, već je sastavljen isključivo od materijala iz Arhiva Hrvatske televizije i Hrvatskog radija u kojima sam Paro govori o svojim režijama, o glumi i glumcima, odnosu prema svojim učiteljima, osobito prema doktoru Gavelli, o redateljskim počecima, o ambijentalnom teatru, svojim američkim režijama, pedagoškom radu i prijateljima, odnosu prema piscu, o scenografiji, kazalištu i politici te otkriva razmišljanja o budućnosti kazališta. Naziv filma Pospremanje preuzet je od njegove zadnje knjige te upućuje na autorovu želju da pospremi svoju životnu priču i da pri tome izdvoji ono što mu je zaista bilo važno. Večer je zaključena gromoglasnim pljeskom u čast ovog kazališnog velikana.
DLJI
Nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Gospari.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Gospari.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Komentari su skriveni prilikom pregleda članka da se sadržaj ne indeksira na Internet tražilicama. Potrebno je izvršiti akciju ( klik na gumb PRIKAŽI KOMENTARE ) kako bi se komentari prikazali.
Komentiraj članak
Potrebna je prijava kako biste komentirali.