Ovih dana ministar turizma Veljko Ostojić održao je sastanak s veleposlanicom Republike Austrije u Hrvatskoj, Andreom Ikić-Böhm te njezinim suradnicima, a tema razgovora bila je nastavak uspješne turističke suradnje Hrvatske i Austrije te snažnija buduća suradnja dviju zemalja u područjima selektivnih oblika turizma, posebno zdravstvenog, wellness, ruralnog, biciklističkog, pješačkog te kulturnog turizma.Piše: Lukša Lucianović za Glas GradaMinistar je naglasio kako je Austrija važno hrvatsko emitivno tržište te izrazio želju za povećanjem broja austrijskih turista u Hrvatskoj, pogotovo u vrijeme izvan visoke sezone. Predstavljajući veleposlanici i njezinoj delegaciji prioritetne ciljeve hrvatskog turizma, istaknuo je i važnost ulaganja u kvalitetu obrazovanja kadrova u turizmu, te predložio suradnju dviju zemalja i na tom području, po kojem je Austrija već nadaleko poznata po visokoj kvaliteti.
Predložio je i mogućnost međuregionalne suradnje kada je riječ o pripremi zajedničkih paketa proizvoda u raznim segmentima poput, primjerice, biciklističkog turizma, za kojeg Hrvatska ima potencijala i temelje u određenim dijelovima, a u koje Austrija kontinuirano puno ulaže i ima iskustva. Jedna od tema razgovora bila je i izrada Strategije razvoja hrvatskog turizma kao temeljnog dokumenta turističke budućnosti naše zemlje. Ostojić je upoznao veleposlanicu s mogućnošću aktivnog uključivanja šire javnosti, pa tako i mogućih ulagača, u pripremu tog dokumenta. - Jedan od važnijih zadataka nove hrvatske Vlade je i izmjena Zakona o turističkom zemljištu, odnosno otvaranje prostora i stvaranje preduvjeta za nova ulaganja - rekao je Ostojić te naglasio kako će njegova vrata uvijek biti otvorena za potencijalne austrijske ulagače, kojima će biti na raspolaganju i ukoliko se susretnu s eventualnim zaprekama na svom putu ulaganja u Hrvatskoj.
Veleposlanica Ikić-Böhm pozdravila je ministrove prijedloge te predložila i mogućnosti međusobne suradnje i na područjima kongresnog i sportskog turizma, atraktivnih tijekom cijele godine. Također je pozdravila i ideju stvaranja zajedničkih proizvoda biciklističkog turizma.
Pretražujući po internetu na ovu temu, pronašao sam i tekst Alenke Juričić koji je izašao u Novom listu i kojeg u cijelosti prenosim. Vrlo je zanimljiv i dobro ga je pročitati budući analizira i govori što nas sve čeka u ovoj turističkoj godini.
Jedino pogled u kristalnu kuglu mogao bi trenutno dati odgovor na pitanje kakva će biti ovogodišnja turistička sezona. Mnogi strahuju zbog problema u svjetskom gospodarstvu, a tako i u zapadnoeuropskim ekonomijama. Drugi pak ističu da je, unatoč krizi, Hrvatska u 2011. imala rekordnu godinu u fizičkim pokazateljima, a prihodi od turizma su konačno povećani u odnosu na godinu ranije.Uz vremenske prilike, situaciju u sjevernoj Africi, ali i drugim mediteranskim zemljama poput Grčke, na turističko će ostvarenje jako utjecati kretanje u nacionalnim ekonomijama hrvatskih najznačajnijih emitivnih tržišta - Njemačke, Slovenije, Italije i Austrije. Koliko će građani ovih zemalja štedjeti i racionalizirati pri putovanjima i godišnjim odmorima, tek će se vidjeti.
Dodatni letoviIako prema nekim predviđanjima Njemačku u ovoj godini očekuje blagi gospodarski rast od 0,8 posto, odluke o putovanjima će ovisiti o nizu čimbenika, prije svega o spašavanju eura. Ipak, u frankfurtskom uredu Hrvatske turističke zajednice podsjećaju da je njemačko turističko tržište u prošlosti pokazalo da je otporno na negativne utjecaje poput vremenskih katastrofa ili gospodarske krize.
Vjeruje se da će, neovisno o gospodarskoj situaciji, oko 75 posto njemačkih građana starijih od 14 godina, a riječ je o 50-ak milijuna ljudi, ove godine barem jednom otići na putovanje.
- Nijemci se nerado odriču druge najvažnije stvari u životu - putovanja, ističu u njemačkom uredu HTZ-a. Ove bi godine na turistički promet iz Njemačke mogao utjecati i povećani broj letova za Hrvatsku. Dodatne letove uvodi Lufthansa, i to za Dubrovnik i Zadar, Germania za Split i Dubrovnik, Air Berlin, koji je lani prije plana prestao letjeti za Zračnu luku Krk, ipak ostaje u Hrvatskoj, a ove godine očekuju se i novi letovi Condora.Ovaj je avioprijevoznik ostvario minuse na dalekim destinacijama i preusmjerio se na one bliže pa tako povećava broj linija za Hrvatsku te bi, uz ostalo, trebao letjeti i za Kvarner.
Lani je Hrvatsku posjetio rekordni broj slovenskih turista, već krajem rujna više od 1,1 milijun gostiju. No, ako se uzme u obzir da se u ovoj godini očekuje stagnacija slovenskog gospodarstva, ponavljanje prošlogodišnjih rekordnih turističkih rezultata bio bi uspjeh.
Kriza u ItalijiMožda najveća neizvjesnost vlada na talijanskom tržištu koje se, unatoč teškim prilikama, za Hrvatsku - vratilo. Ipak, talijanski mediji su nedavno objavili procjene o rastu životnih troškova talijanskih obitelji za oko 1.000 eura što će talijanski kućni budžeti svakako osjetiti. Na smanjenje standarda talijanskih građana utjecat će i očekivani pad BDP-a, visoka nezaposlenost, štednja države...
- Posljedice za turističku potražnju za sada se mogu samo pretpostaviti, ali je očito da će talijansko tržište doživjeti promjene. Putovat će se manje, boraviti kraće i trošiti racionalnije, navodi Dario Matošević, direktor ureda HTZ-a u Milanu.
Neke zemlje povećale cijeneNeizvjesna će biti i godina na austrijskom tržištu koje je u 2011. također rušilo rekorde. Austrijska vlada računa na velike uštede, a prošlogodišnji Reiselust kod građana su zamijenili oprez i racionalnost. Ranko Vlatković, direktor ureda HTZ-a u Beču, podsjeća da su neke zemlje, unatoč takvoj situaciji, povećale cijene za 2012.
- Turska za četiri posto, Španjolska za dva, dok su Tunis, Egipat i Grčka cijene smanjili za oko tri posto. Najavljuju se i poskupljenja zrakoplovnih pristojbi što bi za Hrvatsku mogao biti pozitivan faktor jer će Austrijance potaknuti na odabir bližih destinacija dostupnih osobnim automobilom. Ipak, i na austrijskom se tržištu očekuje vrlo izazovna turistička godina.Britanci ne smanjuju budžete za putovanja. Više od polovice Britanaca ove godine ipak planira potrošiti jednaku količinu novca kao i u 2011., pokazuju rezultati ankete Trip Advisora. Prema ovim podacima, 66 posto ih planira na odmor otići između dva i šest puta s time da im planirani budžet za godišnji iznosi u prosjeku od dvije do 4.000 funti.
Ipak, za sada su i dalje popularnija putovanja u bliže destinacije zbog čega bi mogle profitirati Irska, Portugal, Španjolska i Grčka. Najvažniji čimbenici prilikom odabira putovanja za Britance su prema Trip Advisoru dobar odnos vrijednosti za novac, kao i nova iskustva.
A kakva je situacija u Dubrovniku? Pa prava katastrofa kada su u pitanju ostvarena noćenja s njemačkog tržišta - nekad i sad.
Zasigurno je kako je austrijskim, talijanskim i njemačkim gostima puno zanimljivije putovati u Istru nego u Dubrovnik iz prostog razloga - blizine. Dok gosti iz ovih zemalja mogu koristiti autobuse ili privatne automobile za prijevoz i to često u privatnom aranžmanu, u Dubrovnik najviše dolaze zrakoplovima i putem aranžmana putničkih organizacija. Dakle, gosti iz ove tri destinacije vrlo su zanimljivi za našu, dubrovačku, destinaciju, Nalaze se u vrhu inozemnog prometa - kad su u pitanju noćenja. I sada, a i prije Domovinskog rata. A zašto spominjem prije Domovinskog rata? Ponekad je statistika ubitačna, a njome ćemo se poslužiti i u ovoj analizi.
Prije Domovinskog rata gosti iz ovih zemalja nalazili su se na vrhu inozemnog prometa 1984. i 1985. god., koje su bile i najuspješnije poslije Drugog svjetskog rata. Evo tih podataka.Broj noćenja ostvarenih u Dubrovniku s tržišta Njemačke, Austrije i Italije prije Domovinskog rata i sada:God. Njemačka Austrija Italija1984. 428.808 43.844 48.0151985. 428.336 57.605 63.3242010. 153.467 50.791 86.3702011. 167.215 43.863 87.275 Pogled na ovu tabelu govori kako su gosti iz Austrije ostvarili nešto više broj noćenja tih godina prije Domovinskog rata u usporedbi s ove dvije zadnje godine. Naprotiv, talijanskih je gostiju ovih zadnjih godina nešto više nego 1984./85. godine. A što je s njemačkim gostima? Pa prava katastrofa. Ništa manje nego 261.121 manje noćenja u usporedbi 1984./2011. god. Ili u postotku oko 60 % manje prometa nego nekad. (Izvor: Turistički savez općine Dubrovnik za 1986. g. i podaci TZG Dubrovnika za 2010./11. g.)
Dobro je čuti i prognoze za ovu godinu. One se vrlo dobre a to govore svi turistički predstavnici koji su ovih dana bili na turističkim sajmovima u Njemačkoj. Kako prenosi Deutsche Welle, najveći turoperater Europe, njemački TUI izvijestio je kako je Hrvatska pravi hit među njemačkim turistima. Naime, Hrvatska je rekorder u porastu broja rezervacija za ljetnu turističku sezonu, i to za čak 57 posto nego u istom razdoblju prošle godine. Da su takve najave odlične za Hrvatsku, govori i činjenica da su prema istraživanjima Nijemci prvaci u potrošnji tijekom godišnjih odmora.
I što zaključiti. Jedino ovom mišlju: istražujmo prošlost kako bismo bolje shvatili sadašnjost i kako bismo manje griješili u budućnosti. Dakle, mnogo više mi u Dubrovniku moramo napraviti kako bi nas gosti iz Njemačke još više posjećivali.