Za Glas Grada

LUKŠA LUCIANOVIĆ: Bogati Turci šansa su za hrvatski turizam

LUKŠA LUCIANOVIĆ: Bogati Turci šansa su za hrvatski turizam
Turska po broju turista posljednjih godina zauzima sedmo mjesto na globalnoj turističkoj ljestvici. Turski vjetrovi pušu u Europi, rekao je ministar europskih poslova i glavni pregovarač s EU Egemen Bagis na otvaranju turističkog sajma Travel Turkey 2011. koji u nedjelju završio u Izmiru. A da je to zaista tako, najbolji je pokazatelj više od 25 milijardi dolara prihoda i 30 milijuna inozemnih turista u ovoj godini, od kojih više od 50 posto iz Europske unije.

Piše za Glas Grada: Lukša Lucianović

Na portalu Večernji.hr pročitao sam tekst Jolande Rak Šajn, koja piše o zanimanju turskih gostiju za našu zemlju. Kako je za vrijeme zadnjih bajramskih dana nekoliko tisuća Turaka boravilo u Dubrovniku, smatram da je korisno ovaj članak prenijeti i dubrovačkim čitateljima. Na kraju ću iznijeti i nekoliko podataka o broju turskih noćenja ostvarenih u našem Gradu i usporediti ih s prošlom godinom.

Raste broj turista

Kao jedna od najpopularnijih svjetskih destinacija, Turska po broju turista posljednjih godina suvereno vlada sedmim mjestom na globalnoj turističkoj ljestvici. U posljednje četiri godine, unatoč svjetskoj krizi, njihov broj porastao je 25 posto, a od 2002. i više od 200 posto. Strategijom do 2023. broj dolazaka trebao bi se povećati i na i 70 milijuna, što u konkurenciji s Grčkom, ali i ostatkom svijeta poput Kine, SAD-a te Italije i Španjolske, neće biti lako, kazao je turski ministar kulture i turizma Ertuğrul Günay. No, očito je da to omiljeno odmorište Arapa i Europljana, koje se hvali sa 5000 godina starom tradicijom, bogato koristi svoje prednosti, od kojih bi štošta mogli naučiti i Hrvati i Slovenci, koji se među 600 izlagača iz 20-ak zemalja svijeta drugi put predstavljaju na turističkom sajmu u Izmiru.

I Turci, naime, vole putovati, što u Hrvatskoj, koja je pojam o Turskoj dobila tek uz pomoć sapunice "Šeherezada“, tek otkrivaju zaboravljajući koliko je ta zemlja posljednjih 10-ak godina gospodarski napredovala, pa je Istanbul već četvrti grad na svijetu po broju milijunaša i milijardera. Na štandu Turističke zajednice grada Zagreba, jedine koja se iz RH predstavlja na sajmu, i te kako je velika zainteresiranost za prirodne ljepote te poslovne veze s hrvatskim turističkim agencijama. Turci, naime, znaju uglavnom samo za Dubrovnik, koji posjećuju u sklopu bosanskohercegovačkih tura – i to uglavnom u vrijeme Bajrama, u posezoni – pa ih je u odnosu na 2009. već lani u to vrijeme bilo dvostruko više, oko 10.000. No, i platili bi im da dođu, slikovit je Boštjan Skalar, počasni konzul Slovenije u Turskoj.

Viša razina usluge

Kao i za Hrvatsku, i za Sloveniju su zainteresirani gosti srednje i visoke platežne moći, koji ne pitaju koliko što košta i bez problema troše i 10.000 eura na dan, jedino što im je, za razliku od Hrvatske, za Sloveniju potrebna viza. A kako su i sami na Mediteranu te zasićeni dosadašnjim europskim destinacijama, od nas traže nešto drugačije poput aktivnog turizma i ekologije i – što je najvažnije – visoku razinu usluge, kakvu pružaju i sami. Nitko nije savršen, no Turci sve minuse svojom uslugom pretvaraju u plus – tvrdi Skalar.

Nedovoljna reklamiranost hrvatskog, ali i slovenskog turističkog tržišta u Turskoj dosad se pravdala strahom od golemog, no otkako je u Hrvatskoj prisutan i Turkish Airlines, koji se posljednjih godina nametnuo već kao treća aviokompanija u Europi – Hrvatskoj ni Turska ni Turci nisu daleko. Kompanija u ekspanziji i ciljem da uskoro budu prvi u Europi ima već flotu od 180 aviona, koja se neprestano povećava, i leti na već više od 190 destinacija svijeta. Lani su pak, kazao je na sajmu u Izmiru predsjednik marketinga Turkish Airlinesa Halil Ibrahim Polat, prevezli čak 18,8 milijuna putnika. (Večernji.hr – JRŠ)

Turski turisti u Dubrovniku

Popunjenost smještajnih kapaciteta u prošlom mjesecu ove godine (studenom) peterostruko je bila veća zahvaljujući upravo aranžmanima dubrovačkih putničkih agencija Kompas, Aragosa i Elite Travel, Gulliver Travel i drugih, koje su u Dubrovnik dovele veliki broj turskih turista.
Gosti su boravili u gotovo svim otvorenim dubrovačkim hotelima -  Rixos Libertas, Valamar Lacroma Resort, Argosy, Grand Villa Argentina, Grand hotel Park, Ivka, Lero, Petka, Radisson Blu u Orašcu te Importanne Resort, koji je u potpunosti bio popunjen.

Turistička zajednica grada Dubrovnika pripremila im je glazbeni program, u izvedbi klape Astral, koji je bio namijenjen svim turistima i posjetiteljima.

Važno je napomenuti kako je Dubrovnik od početka godine pa do 12. prosinca s turskog tržišta posjetilo 23.083 gostiju, koji su ostvarili 76.118 noćenja i nalaze se na desetom mjestu po broju ostvarenih noćenja iza V. Britanije, Francuske, Njemačke, Španjolske. Hrvatske, Rusije, SAD-a, Italije i Norveške.

God.          Dolasci:                   Noćenja:
2010.            20.531                     71.709
2011.            23.081                     76.118
Index::           112                            106

Treba znati kako u Turskoj postoje dva turistička sajma. Jedan koji se organizira u Izmiru. gradu koji broji oko 2 milijuna stanovnika i koji je ovih dana završen  i drugi u Istanbulu koji ima oko 17 milijuna stanovnika i koji se održava u mjesecu veljači. Razgovarao sam s Dubom Miloševićem iz TZ Dubrovačko-neretvanske županije i Verom Drobnić iz putničke agencije „Guliver“ o važnosti dobre suradnje s turskim agencijama.

Dubo je izjavio kako već šest godina TZD-N županije nastupa na turskom tržištu ali da pretežno idu na sajam u Istanbul iz prostog razloga što je to veliki grad i veliki potencijal za obradu tržišta. Do sada su nastupali samostalno (vlastiti štand), a ove godine će nastupiti skupa sa Zadarskom i Splitsko-dalmatinskom županijom. Dubo je napomenuo kako Dubrovnik spada među najpopularnija odredišta za odmor turskih turista te ako se uspostavi izravna veza na relaciji Dubrovnik – Istanbul, promet bi se s tog tržišta znatno povećao

I Vera Drobnić iz „Gullivera“ je izjavila kako i oni preferiraju turistički sajam u Istanbulu te kako će svakako biti prisutni na ovom velikom i značajnom sajmu u mjesecu veljači. Imali smo i relativno vrlo dobru suradnju s turskim agencijama prošle godine, rekla je Vera Drobnić, napomenuvši kako su čarter zrakoplovima tri puta tjedno turske agencije dovodile goste u Dubrovnik, a putnička agencija „Gulliver“ im je pružala usluge transfera i prodaju izleta. Zanimljivo,  napomenula je Drobnić, kako turske agencije ne uzimaju posrednika u rezerviranju hotelskog smještaja, već one to čine direktnim putem.

Svakako Turska postaje sve jače emitivno tržište za Hrvatsku, a posebno za Dubrovnik. Ovo je svakako rezultat intenzivnog rada putničkih agencija i hotela u suradnji sa HTZ-om i Turističkim zajednicama grada Dubrovnika i Županije dubrovačko- neretvanske.
  • Autor: Glas Grada
  • Foto: Željko Tutnjević/Dubrovački vjesnik/CROPIX
  • Objavljen: 16.12.2011 16:30