Svibanj 1980: Nijedna svjetska premijera novog automobila u Jugoslaviji ne izaziva toliki interes javnosti kao rađanje domaćeg vozila. Jugoslavenski kupci automobila svega su se tri puta uzbudili, a u svim slučajevima uzbuđenje je izazvala Crvena zastava iz Kragujevca.
Prvi masovni susret s automobilima doživjeli smo 1955. godine, kad se pojavio Fićo. Šesnaest godina kasnije uslijedio je drugi udar - javnosti je predstavljena Zastava 101. Ipak, najnovija kragujevačka premijera - Zastava 102, odnosno Jugo 45 - po interesu javnosti nadmašila je sve prethodne. Zbog čega su se Jugoslaveni uzbudili?
Pod parolom "mnogo pruža - malo traži", Zastava je ponudila kupcima vozilo koje je po svojim osobinama između Fiće i Stojadina. Po svemu sudeći, Kragujevčani su s Jugom 45 napravili pun pogodak jer su u vrijeme energetske krize, kada se vodi računa o svakoj litri benzina, tržištu ponudili ekonomičan automobil.
Projekt "Y"
Zastavini stručnjaci tvrde da je novi automobil temperamentan, lak za održavanje i jeftin za proizvodnju.
Kako je rođen Jugo 45?
Početkom sedamdesetih godina, kad su poslovi na stvaranju Stojadina privedeni kraju, u Zastavi su počeli razmišljati o novom projektu "Y".
Ali kako Zastava nije ni General Motors, ni Ford, ni Fiat, ideja je morala pričekati povoljniji trenutak. Taj trenutak je došao pet godina kasnije, kada su analize domaćeg tržišta pokazale da dolazi vrijeme malih vozila.
Preciznije rečeno, novi mali jugo-auto, po svojim karakteristikama, trebao je biti negdje između Fiće i Stojadina.
Analitičari su odredili samo osnovnu ideju novog vozila, ali pravi posao je tek slijedio. Paralelno su rađena tri projekta "102" (a, b i c). Prve dvije varijante imale su motor smješten straga i, logično, pogon na zadnje kotače. U trećoj, "102-c", motor je bila smješten naprijed i pokretao je prednje kotače.
Timski rad
Poslije dugih diskusija pobjedu je odnio tehnički suvremeniji prijedlog - "102-c". Ipak, vjerojatno presudnu ulogu u opredjeljenju za prednji pogon odigrao je ekonomski faktor. Naime, kod ovog rješenja moguće je korištenje niza mehaničkih sklopova od Zastave 101.
Na ovaj način izbjegnuto je nepotrebno dupliranje kapaciteta, odnosno postignuta je veća rentabilnost postojećih zbog povećanog opsega proizvodnje.
Sljedeće 1976. godine završeni su financijski planovi u kojima je pedantno izračunato koliko će koštati proizvodnja automobila, izgradnja hala, nabavka motora i opreme.
Izradi konačne varijante projekta "102" pristupio je 1977. godine tim stručnjaka OOUR Zastava razvoj, od 90 inženjera i 200 tehničara, modelara, mehaničara i crtača.
Prvo su napravljene makete različitih varijanti karoserije budućeg automobila u mjerilu 1:5 (pet puta manje od originala). Kad je odlučeno kako treba automobil izgledati, u Kragujevcu je izrađen i prvi gipsani model "102".
Zatim je gipsani model - preteča Juga 45 - u najvećoj tajnosti prebačen u Italiju.
U Fiatovim laboratorijima, u Orbassanu, živopisnom gradiću nadomak Torina, gipsani model podvrgnut je ispitivanju u aerodinamičnom tunelu. Tijekom eksperimenata vršeni su prepravci sve dok koeficijent otpora zraka nije sveden na 0,38 (jedna od najboljih vrijednosti u klasi automobila do 1.000 kubika).
U isto vrijeme na projektu "102" radile su još dvije grupe stručnjaka. Prva se bavila unutrašnjim izgledom vozila (od rasporeda komandi pa do oblika sjedišta), a druga je imala zadatak odrediti raspored mehaničkih sklopova.
U malom vozilu svakako je najteže osigurati dovoljno prostora za putnike i prtljagu. Zastavinim inženjerima pošlo je za rukom da od ukupnog prostora u vozilu mehanički sklopovi zauzmu svega 18 posto. Zahvaljujući tome, Jugo 45, iako je izvana uži, unutra je širi od Zastave 101.
Više od milijun kilometara
Prije dvije godine napravljena su prva četiri prototipa Zastave 102. Prema riječima inženjera Zdravka Menjaka, direktora OOUR-a Zastava razvoj, na ovim ručno izrađenim automobilima obavljena su u Kragujevcu ispitivanja otpornosti školjke na vibracije i uvijanje.
Jedan od ovih prototipova morao je ponovo u Fiatov tunel na konačnu provjeru aerodinamičnosti, a njegov "rođak" upotrijebljen je za "crash" test. (Tijekom ovog testa se utvrđuje sigurnost automobila prilikom sudara.)
Na ispitivanju Jugo 45 izbačen je iz katapulta brzinom od 50 km/h u zid. Pri ovom simuliranju sudara u vozilo se stavljaju lutke zvane "Oscar" da bi se utvrdilo koliko su ugroženi putnici. U Zastavi su veoma zadovoljni ovim probama i ne kriju zadovoljstvo što su uspeli, po njihovim riječima, napraviti vrlo sigurno vozilo.
Za protekle dvije godine prototipovi zastave 102 na putnim ispitivanjima po jugoslavenskim cestama (uzimajući u obzir korekcijski faktor) prešli su ukupno više od milijun kilometara. Osim toga, na njima su obavljena i ispitivanja potrošnje, buke, stabilnosti i izdržljivosti.
Više pročitajte OVDJE.