Među brojnim takvim pitanjima svakako je i pitanje odnosa Hrvatske prema drugim državama i drugim subjektima međunarodnoga prava, tj. pitanje kakva je vanjska politika potrebna Hrvatskoj, osobito u okolnostima suvremenih sve burnijih događanja koja ni na koji način ne mogu posve zaobići Hrvatsku.
Poznato je da stabilne demokratske države prigodom promjena u vodstvu države u bitnome ne mijenjaju osnovne postavke vanjske politike jer u tim zemljama postoji vrlo visok stupanj konsenzusa o svim bitnim nacionalnim interesima, pa tako i o ciljevima vanjske politike. Hrvatska, koja se ne može pohvaliti čak ni stvarnom, a kamoli stabilnom demokracijom, još nije dosegnula takav stupanj političke zrelosti da bi stvarno postojao visoki stupanj konsenzusa o bitnim nacionalnim interesima pa je logično da se hrvatski političari i u međunarodnoj politici nakon silaska sa scene prvoga hrvatskoga predsjednika tek okušavaju, često gledajući više stranačke ili ideološke negoli nacionalne interese. Kao međunarodno priznata država Hrvatska je punopravni subjekt međunarodnoga prava i bez obzira na to što se ubraja u male države ima svoju relevantnost – samo je pitanje koliko to političari na vlasti uspijevaju konzumirati.
Uzme li se samo u površnu analizu kadroviranje za službene hrvatske diplomatske predstavnike, u oči upada da su sve od 2000. godine u Hrvatskoj gotovo sva ta zastupništva davana pojedincima po stranačkom i ideološkom ključu s glavnim ciljem da se ili nekoga uhljebi ili nekomu pruži prilika za osposobljavanje za sutrašnje stranačke potrebe, a pritom se negdje izgubio onaj prvotni cilj: zaštita i promicanje hrvatskih legitimnih i legalnih nacionalnih interesa.
Hrvatska vanjska politika od 2000. godine do preuzimanja vlasti sadašnje Predsjednice gotovo se iscrpljivala u integracijskim procesima u kojima nije uvijek bila vjerodostojna te osobito u zakulisnom promoviranju »regiona« odnosno tvorevine po formuli bivša Jugoslavija minus Slovenija plus Albanija. Dolaskom na vlast sadašnje Predsjednice države u vanjskoj politici došlo je do raslojavanja koja su bila prikrivena kompromisnim rješenjima za službe hrvatskih diplomatskih predstavnika, a dojam je da su lošije prošli diplomati i kandidati kojima je više stalo do dobra Hrvatske. Naime, dio hrvatskih, osobito vladajućih političara i dalje ustraje u afirmaciji »regiona«, ponaša se kao da Hrvatska nije punopravna članica Europske unije i NATO saveza, no za takva stajališta više nema potpore s Pantovčaka.
Hrvatskoj je javnosti na skroman način i bez pune medijske otvorenosti tek šturo objavljeno da je u utorak 29. rujna u New Yorku, na marginama zasjedanja Opće skupštine Ujedinjenih naroda, održan na inicijativu hrvatske Predsjednice inicijalni sastanak inicijative Jadran – Baltik – Crno more. Riječ je o inicijativi za jačanje srednjoeuropske suradnje na političkom, gospodarskom, infrastrukturnom i sigurnosnom planu, koja je bila prvotno zamišljena kao »uspravnica Jadran – Baltik« za koju su interes iskazale i Rumunjska i Bugarska pa je odmah prerasla u inicijativu Jadran – Baltik – Crno more.
Na sastanku su sudjelovali predstavnici svih 11 pozvanih država članica Europske unije: uz spomenute također i Poljske, Slovačke, Estonije, Latvije, Litve, Mađarske, Austrije, Slovenije i Češke, a cilj nije stvaranje nove organizacije, nego – kako je novinarima izjavila hrvatska Predsjednica – foruma »u kojem ćemo se sastajati i razgovarati o pitanjima koja su nam od zajedničkoga interesa, od političkih i sigurnosnih do konkretnih projekata u području energetike, energetskoga povezivanja, digitalnoga povezivanja, što će svakako pridonijeti profilaciji i većoj konkurentnosti naših gospodarstava«.
Ta inicijativa, koja ima potporu i Sjedinjenih Američkih Država, velika je novost u hrvatskoj vanjskoj politici, a sadašnje vodstvo Ministarstva vanjskih poslova nije se osjetilo pozvanim ni očitovati se o toj inicijativi. Naime, ta inicijativa veliki je odmak hrvatske vanjske politike od dosadašnje pretežne politike »regiona« te afirmira hrvatsko punopravno članstvo i u EU-u i u NATO-u.
Ta nova inicijativa, koja će zaživjeti na sastanku dogovorenom za proljeće 2016. u Hrvatskoj, afirmira i stvarnu zemljopisno-povijesnu činjenicu da je Hrvatska i srednjoeuropska zemlja koju su zagovornici »regiona« na vlasti sustavno istiskivali i zanemarivali, a očitovalo se to i u najnovije vrijeme uz migrantski val u izostanku nužne službene i susjedske komunikacije s Mađarskom (dok je privremeno pokazivanje mišića Srbiji bilo isključivo u svrhu predizborne kampanje).
Stoga to novo i važno političko pozicioniranje Hrvatske u stvarni zemljopisno-povijesni kontekst, osobito kao stvarna i važna novost o odnosu na dosadašnju pretežitu politiku »regiona«, može i treba postati svojevrsni kriterij za razlikovanje među političkim strankama i nezavisnim izbornim listama tko jest, a tko nije zaštitnik, zagovornik i promicatelj hrvatskih nacionalnih interesa u vanjskoj politici. Ta inicijativa ni na koji način ne priječi razvijanje zdravih međudržavnih susjedskih odnosa na principima međunarodnoga prava i uzajamne ravnopravnosti.
Izvor: Narod.hr/Glas koncila
Nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Gospari.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Gospari.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Komentari su skriveni prilikom pregleda članka da se sadržaj ne indeksira na Internet tražilicama. Potrebno je izvršiti akciju ( klik na gumb PRIKAŽI KOMENTARE ) kako bi se komentari prikazali.
Komentiraj članak
Potrebna je prijava kako biste komentirali.