Sigurnost prometa

Obilježen Nacionalni dan sigurnosti cestovnog prometa

Policijska uprava dubrovačko-neretvanske provela je akciju pojačanog nadzora prometnih prekršaja povodom 6. Nacionalnog dana sigurnosti cestovnog prometa. Ove godine kampanja se fokusira na sigurnost vozača električnih romobila i bicikala.

Obilježen Nacionalni dan sigurnosti cestovnog prometa

Hrvatski sabor je 21. listopada proglasio Nacionalnim danom sigurnosti cestovnog prometa. Ovogodišnja kampanja usmjerena je na sigurnost upravljanja električnim romobilima i biciklima i nosi naziv Dva kotača nisu igračka! Sigurnost je prva zadaća.

Naime, u posljednje se vrijeme značajno povećao broj korisnika električnih romobila i bicikala pa možemo reći kako postajemo sve više nacija na dva kotača. Nažalost, povećao se i broj stradavanja povezanih s njihovim korištenjem. Iako se sve češće koriste, praksa pokazuje da mnogi korisnici električnih romobila i bicikala ne znaju osnovna pravila vožnje niti uvjete koje treba ispunjavati da bi se njima moglo upravljati.

Iako na području Policijske uprave dubrovačko-neretvanske do sada nismo imali smrtno stradale djece niti mladih, zabrinjava što su u porastu teška ozljeđivanja djece, pogotovo ozljede glave do kojih dolazi zbog ne korištenja zaštitne kacige.

Mora se naglasiti da sve te ozljede nisu vezane za stradavanje u prometnim nesrećama, jer se električni romobili, kao i bicikli često koriste i na površinama koje nisu javno prometne površine kao što su dječja igrališta, parkovi, školska igrališta i sl.

U prvih devet mjeseci ove godine, na području Policijske uprave dubrovačko-neretvanske dogodile su se 24 prometne nesreće u kojima su sudjelovali vozači osobnih prijevoznih sredstava, dok se tijekom 2024. g. dogodilo njih 10, što predstavlja povećanje od čak 140 %. U ovogodišnjim prometnim nesrećama teže je ozlijeđeno 12 osoba, što je za 100% više nego prošle godine kada ih je teže ozlijeđen 6.

Stoga je, kako bi se pozvalo na oprez i reakciju, Policijska uprava dubrovačko-neretvanske jučer provela akciju pojačanog nadzora prometnih prekršaja s posebnim naglaskom na vozače osobnih prijevoznih sredstava i bicikala. Ukupno su poduzete 93 represivne mjere od kojih se najveći broj odnosi na nekorištenje zaštitne kacige tijekom vožnje.

PRAVILA ZA SIGURNU VOŽNJU ELEKTRIČNIM ROMOBILOM
  • 14 godina je minimalna dob za samostalno upravljanje električnim romobilom.
  • Kaciga je obavezna tijekom vožnje.
  • Vozač tijekom vožnje smije imati slušalicu samo u ili na jednom uhu, a ne u ili na oba.
  • Na električnim romobilu smije se prevoziti samo osoba koja njime upravlja.
  • 25 km/h je maksimalna dozvoljena brzina ovih vozila, ali je pritom potrebno prilagoditi brzinu površinama kojima se kreću i voditi računa o drugim sudionicima u prometu.
  • Obavezno noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, važno je biti uočen: vozač mora biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom, a vozilo mora biti osvijetljeno.
  • Pri prelasku kolnika vozač električnog romobila mora paziti na udaljenost i brzinu vozila te prijeći tek kad je sigurno.
  • Ako biciklistička staza nije označena preko kolnika, vozač električnog romobila mora sići s vozila i gurati ga kao pješak preko prijelaza ili kolnika.
PRAVILA ZA SIGURNU VOŽNJU BICIKLOM
  • 14 godina je minimalna dobna granica za samostalno upravljanje biciklom, osim za djecu koja su u školi prošla program osposobljavanja za samostalno upravljanje biciklom u prometu na cestama, a koja mogu upravljati s 9 godina.
  • Kaciga je obavezna tijekom vožnje za mlađe od 16 godina.
  • Obavezno noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, važno je biti uočen: vozač mora biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom, a vozilo mora biti osvijetljeno.
  • Kretati se smije isključivo biciklističkom trakom ili stazom, a ako ne postoje, kolnikom, što bliže desnom rubu.
  • Vozač tijekom vožnje smije imati slušalicu samo u ili na jednom uhu, a ne u ili na oba.
  • Vozač mora upravljati vozilom tako da ne ugrožava stabilnost ni druge sudionike te ne smije skidati obje ruke s upravljača, pridržavati se za vozila ni prevoziti predmete koji ometaju upravljanje.
  • Pri prelasku kolnika vozač bicikla mora paziti na udaljenost i brzinu vozila te prijeći tek kad je sigurno.
  • Ako biciklistička staza nije označena preko kolnika, vozač bicikla mora sići s vozila i gurati ga kao pješak preko prijelaza ili kolnika.

Poseban apel roditeljima: Roditelji i odrasli imaju ključnu ulogu u zaštiti djece i mladih. Električni romobili i bicikli nisu igračke, već prijevozna sredstva koja zahtijevaju znanje, odgovornost i poštivanje prometnih pravila.

Djeci mlađoj od 14 godina ne treba kupovati električne romobile. Starijoj djeci, koja smiju upravljati, ključno je objasniti osnovna prometna pravila - od toga gdje se smiju kretati, kako prelaziti kolnik pa sve do poštivanja pješaka i drugih vozača.

Najvažnije, roditelji trebaju inzistirati na nošenju zaštitne kacige. Statistika pokazuje da upravo nekorištenje kacige dovodi do najtežih ozljeda glave i mozga, osobito kod djece i mladih.

Uloga odraslih je i da budu uzor: svojim ponašanjem u prometu pokazuju djeci da sigurnost uvijek dolazi na prvo mjesto.

Izvor

Obilježen Nacionalni dan sigurnosti cestovnog prometa mup.hr - DuNe
Obilježen Nacionalni dan sigurnosti cestovnog prometa mup.hr - DuNe
  • Autor: mup.hr - DuNe
  • Foto: mup.hr - DuNe
  • Objavljen: 22.10.2025 11:40

Nema komentara

Komentiraj članak

Potrebna je prijava kako biste komentirali.