Pacijenti koji putuju iz doline Neretve na liječenje u dubrovačku opću bolnicu sa strahom i zebnjom dočekuju schengenski granični režim, koji će se početi primjenjivati za manje od godinu dana.
Vozila Hitne pomoći s pacijentima iz Metkovića i Ploča dijele sudbinu ostalih vozača na cesti. U uvjetima primjene schengenskog režima nitko ne može sa sigurnošću kazati što će biti s hitnim medicinskim prijevozom, jer u zemljama Europske unije nije bilo sličnih primjera.
Što donosi schengenski granični režim kad je prijevoz bolesnika u dubrovačku bolnicu u pitanju, ne zna ni voditelj Hitne medicinske pomoći u Pločama dr. Dalibor Gašpar.
− Do sada su vozila Hitne pomoći prelazila granicu sa zvučnom i svjetlosnom signalizacijom i to je funkcioniralo. Nadam se da će granična policija i nakon uvođenja schengenskog režima dobiti naputke kako propuštati vozila Hitne s bolesnikom − kazao je dr. Gašpar, koji misli da bi problema moglo biti jedino u povratku hitne iz bolnice, kad se ne može paliti zvučna i svjetlosna signalizacija.
‘Režim popuštanja’ na prijelazima Klek i Bistrina− To će možda vremenski produljiti povratak liječničkog tima koji prevozi bolesnika jer za hitna vozila bez bolesnika u povratku vrijede ista pravila kao i za ostale sudionike u prometu − rekao je dr. Gašpar.
Ovih se dana na graničnim prijelazima Klek i Bistrina za prelazak državne granice čeka vrlo kratko. Doznajemo da granična policija primjenjuje takozvani režim popuštanja kako bi se smanjile kolone vozila koja u turističkoj sezoni prometuju prema Dubrovniku. Granična kontrola provodi se po principu profiliranja putnika, dakle, kontroliraju se samo vozila i putnici za koje policijski službenik ocijeni da je to nužno, rečeno nam je u PU dubrovačko-neretvanskoj. Međutim, kad se bude primjenjivao puni schengenski režim prometa robe i putnika, to neće biti moguće.
Vozač Hitne medicinske pomoći u Metkoviću Ivica Brečić Breja nekoliko puta dnevno odvozi pacijente u dubrovačku bolnicu na liječenje. Premda vozilo Hitne nikada nije imalo problema s prelaskom granice, on smatra da je nužno izgraditi most.
− Mi s hitnim vozilima dobro smo prihvaćeni na granici i kad su gužve. Čim policajci vide naše vozilo, nastoje nam osigurati prolazak. Imamo dobru i korektnu suradnju s hrvatskim policajcima i pripadnicima Državne granične službe Bosne i Hercegovine − kaže nam Ivica Brečić.
Međutim, što donosi schengenski režim kad je u pitanju hitni prijevoz bolesnika, nitko ne zna.
− O tome je prerano govoriti. Nadam se da će se naći neka rješenja − zaključio je Brečić.
Dok se aktualna vlast priklanja trajektu Ploče − Trpanj, a iz inozemstva dolaze ponude o izgradnji pontonskog mosta kao jednoj od jeftinijih varijanti spajanja sjevera i juga, najjužnija hrvatska županija izolirana dočekuje ovogodišnju turističku sezonu. Osim što gužve na četiri granične kontrole usporavaju inozemne turiste koji putuju na dubrovačku ili crnogorsku rivijeru, izvanredno stanje nastupa i za lokalne stanovnike koji putuju iz doline Neretve u Dubrovnik ili obrnuto.
Vremena je (pre)maloPredložena rješenja aktualne Vlade o neumskom koridoru, pa zatim trajektnim linijama Komarna − Brijesta i Ploče − Trpanj, još uvijek su mrtvo slovo na papiru, premda je do ulaska Hrvatske u EU ostalo manje od godinu dana.
Gužve i čekanja na graničnim prijelazima Kleku i Bistrini ostaju do daljnjega, a upitna je i njihova izgradnja jer je Ministarstvo financija na obama prijelazima raskinulo ugovore s izvođačima zbog kašnjenja radova te su u posao uvedene nove tvrtke, koje moraju sve poslove dovršiti do ulaska Hrvatske u EU.