BUDI USPOMENE

PITANJE KOJE JE VEĆ DUGO MISTIKA - KADA SE VRAĆA LEGENDARNI 'ĆIRO'? Ivan Boban za PortalOko: Trenutno razvijamo prvu fazu!

'Kad očekivati otvaranje Ćira, odnosno obnovu 17 kilometara duge uskotračne pruge namijenjene u turističke svrhe? Pitanje je mistika već dugi niz godina što nam je za naš portal i potvrdio Ivan Boban, voditelj projekta revitalizacije uskotračne željeznice u Dubrovačko-neretvanskoj županiji i tajnik Udruge prijatelja uskotračne željeznice bez granica.

PITANJE KOJE JE VEĆ DUGO MISTIKA - KADA SE VRAĆA LEGENDARNI 'ĆIRO'? Ivan Boban za PortalOko: Trenutno razvijamo prvu fazu!
'Inicijativa traje od 2006. godine kad smo osnovali Udrugu. Ideja je krenula 1989. kada je napravljena predstudija izvedivosti za relaciju Gruž-Uskoplje gore preko granice blizu Ivanice. Vlak je 1901. išao od Sarajeva do Zelenike i imali smo sreće da je prošao kroz našu Županiju. Moj kolega i predsjednik Udruge Marko Bradvica 1989. pokrenuo je inicijativu, platio dosta skupo tu studiju, no rat je učinio svoje. Gospar Bradvica je živio u Kanadi u to vrijeme i kad se vratio mi smo se upoznali i pokrenuli ovu priču' priča nam Boban.

Udruga prijatelja uskotračnih željeznica bez granica želi obnoviti ovu uskotračnu željeznicu u turističke svrhe u Dubrovačko-neretvanskoj županiji s mogućnošću daljnjeg povezivanja s prekograničnim zemljama (BiH i Crna Gora).  Početkom trećeg mjeseca 2011. godine Županija i Udruga su potpisali  sporazum o poslovnoj suradnji na realizaciji tog projekta prema kojem su se obvezali na suradnju kod zaštite trase kao kulturno povijesne baštine, osmišljavanja i organiziranja komercijalno-turističkih sadržaja te pomoći kod potrebne prostorno-planske dokumentacije koja bi omogućila realizaciju.  No sve je stalo na 2011. godini i mnogi su se pitali gdje je zapelo i je li projekt uopće napredovao. Ivan Boban smatra kako je riječ o jednoj kombinaciji klasičnih hrvatskih problema.
Sam projekt sastoji se od tri faze obnove. Prva faza obnove je u općini Konavle na potezu od stanice Cavtat (Zvekovica iznad Cavtata) pa do Vojskog dola (stanica na brdu iznad Konavala). Druga faza na potezu od stanice Gruž (Dubrovnik) do graničnog prijelaza prema Bosni i Hercegovini, te treće faze od spomenute stanice Cavtat (na Zvekovici iznad Cavtata) do graničnog prijelaza sa Crnom Gorom.


Suradnja s općinama vrlo spora

'To je jedna inertna administracija , nerazumijevanje i manjak sluha za nove projekte koji mogu zaposliti nove ljude i pokrenuti gospodarstvo. Ne mogu reći da se ništa nije učinilo, dosta  toga se učinilo. Mi smo u zadnjih godinu dana dobili potporu od Ministarstva turizma RH te smo upućeni na projekt izgradnje žičare na Učkoj u Istri, kao modela koji bi mogao biti primijenjen ovdje. Otkad smo potpisali ugovor o poslovnoj suradnji  sa Županijom (prije skoro tri godine) suradnja je jako dobra  i stvari se razvijaju. Međutim, istom takvom brzinom ni približno nije išlo s općinama i gradovima' kazao je otvoreno.

Boban ne može reći da općine ne surađuju, no suradnja je prema njegovim riječima vrlo spora.


Ivan Boban, voditelj projekta i tajnik Udruge prijatelja uskotračne željeznice bez granica

'Najbitnija je za prvu fazu Općina Konavle. Vrlo malim dijelom općina Župa dubrovačka u drugoj fazi, skoro pa nismo imali potrebe imati veliku suradnju radi samo malog doticaja trase s ovom općinom . U općini Konavle su napravili dobre pretpostavke jer je projekt uključen u GUP, staza je ucrtana, željeznička trasa je upisana dok se to u Gradu Dubrovniku nije dogodilo. Mi smo imali prezentaciju u Gradskoj vijećnici i prošle su od tada tri godine. Kao što sam rekao sa Županijom je išlo u jako dobrom smjeru, a žao mi je što ni u približno dobrom smjeru ili istom dinamikom nije išlo s Gradom Dubrovnikom.

'Ističe kako Grad Dubrovnik ovaj projekt na početku nije prepoznao kao interesantan no pomaci se vide. 'Ne mogu reći da je Grad Dubrovnik jedini bio kočitelj. Kad smo vidjeli da nismo dobili povratnu informaciju koju smo očekivali orijentirali smo se na ono gdje nam ide bolje i ostavili smo fazu 2 (Gruž do graničnog prijelaza prema BiH) za neka druga vremena.'

Ono što Grad treba napraviti sljedeće je izmjenama i dopunama uvrstiti trasu kao takvu u Urbanistički plan. Trasa Vodovod-Šumet-Grad Dubrovnik i staza staroga Ćira su u zaštićenom kulturnom krajobrazu, dakle to je desna strana padina Rijeke dubrovačke i jedna dobra pretpostavka za valorizaciju.

Projekt nudi pokretanje gospodarstva i nova radna mjesta

Trenutno razvijaju prvu fazu, a to je općina Konavle gdje su nedavno održali sastanak i vidljivi su pozitivni pomaci i vrlo skoro očekuju odgovore između Općine Konavle i Republike Hrvatske. Ukoliko im se dogodi da Grad Dubrovnik ubrza administraciju, faza 1 i faza 2 bi se mogle razvijati istovremeno što im predstavlja još jedan izazov.

Prednosti revitalizacije projekta su mnogostruke. Projekt bi prije svega bio izvrstan gospodarski pokretač. Zapošljavanje je odmah iza. Mjesta bi naravno bilo i za visokoobrazovane mlade ljude pogotovo na ovom planu.



'Ideja nam je i bila da ovaj projekt bude zamišljen tako da kad se ostvari, nakon  tri godine da prijeđe u dioničko društvo (d.d.). Ne samo da se naši ljudi zaposle nego da naši ljudi budu vlasnici ovog projekta' ističe.

'Vlak će biti jedan magnet koji će privući ljude. Radili smo dvije studije na 25 posto popunjenosti i 50 posto popunjenosti.  To su izuzetne brojke za jednu općinu  kao što je Konavle, za jedan Dubrovnik kojemu ne treba gomilanje gostiju, ali treba mu jedno rasterećenje gradske jezgre i to je recimo upravo to . Ako gost dođe s kruzerom u luku Gruž on bi se tamo de facto pješke popeo mostom na početnu stanicu faze 2 koja bi u ovom slučaju sada morala biti  ispod mosta jer je nekad bila na mjestu današnjeg kolodvora. Budući da Grad Dubrovnik to nije uvrstio u planove i programe nadamo se da će imati sluha i fleksibilnosti da dobijemo zgrade ispod mosta te da odatle napravimo izlučnu stanicu vlaka.'

Suradnja s BiH i Crnom Gorom

'Imamo suradnju s Crnom Gorom i BiH, dakle s općinama i nevladinim organizacijama. Već smo se zajednički bili prijavili na jedan  fond Europske unije,no nažalost nismo uspjeli . Nismo sigurni da je to voditelj projekta, Univerzitet iz Ancone, u tom trenutku najbolje odradio međutim znamo da smo pokušali i imamo dobru suradnju i vlak kao takav ima perspektivu prekogranične suradnje jednog dana.  Zasada se orijentiramo na svoj dio, želimo ga završiti kvalitetno, otvoriti i staviti u funkciju.'



Ćiro budi jedne lijepe uspomene

Loših komentara o projektu nema jer Ćiro budi jedne lijepe uspomene kod  ljudi pogotovo onih koji su ga doživjeli, a i djeca su oduševljena.  U stalnom su kontaktu s bivšim zaposlenicima kojima uspomene ne blijede.

'Imamo nekoliko lijepih suradnji  koje ćemo ostaviti za iznenađenje kad se dogodi otvaranje pa će djeca moći uživati  prije no što aktualni, pravi Ćiro dođe. Reakcije su jako lijepe i dobivamo stalno nove članove, upisuju nam se preko web stranice i to nam je jako drago. Žao nam je da ih ne možemo malo brže razveseliti, ali eto tako to ide u ovako zahtjevnim projektima' zaključio je naš sugovornik.

Svi oni koji imaju nešto vezano za vlak, materijale, fotografije i slično mogu se javiti na web stranicu www.dubrovnikbytrain.com
Ivan Boban 0 Marija Njavro/PortalOko.hr
Ciro 0 dubrovnikbytrain.com
Ciro 0 dubrovnikbytrain.com
Ivan Boban 0 Marija Njavro/PortalOko.hr
Ivan Boban 0 Marija Njavro/PortalOko.hr
Ivan Boban 0 Marija Njavro/PortalOko.hr
Ivan Boban 0 Marija Njavro/PortalOko.hr
Ciro dubrovnikbytrain.com
  • Autor: Marija Njavro
  • Foto: Marija Njavro/PortalOko.hr/Zamaslina
  • Objavljen: 06.11.2013 08:32
  • Posljednja izmjena: 06.11.2013 16:09
Šalji dalje:

Nema komentara

Komentiraj članak

Potrebna je prijava kako biste komentirali.