U javnosti se sve rjeđe progovara o zbivanjima u Croatia Airlinesu, usprkos činjenici da ova kompanija prolazi kroz iznimno turbulentno razdoblje. Da se događanja oko nacionalne kompanije odvijaju daleko od očiju javnosti svjedoči i proslava 25. rođendana održana 15. rujna ove godine u zagrebačkoj Gradskoj kavani. Predsjednik trenutne Uprave Krešimir Kučko na toj je funkciji od rujna 2012. godine, a svoj radni vijek proveo je u matičnoj tvrtki - od komercijale, preko Šefa predstavništava Zurich i Amsterdam (kasnije zadužen za sve zemlje Beneluxa) do čelnog mjesta kompanije.
Jedan od njegovih prvih koraka po dolasku na mjesto Predsjednika Uprave bio je obračun sa zatečenim managerskih kadrom, ali i forsiranje odlaska u mirovinu mahom onih koji su dobar dio svojega radnog vijeka proveli unutar kompanije, tvrdi naš dobro upućen izbor. Pod krinkom Programa restrukturiranja (u originalu izrađenom od strane konzultantske tvrtke BDO i prihvaćenoj verziji od strane nove Uprave, a naposlijetku nakon dorada i od strane AZTN-a) ušlo se u kadrovska razračunavanja s ljudima od iskustva, za koje adekvatne stručne zamjene u kratkom periodu nema. Iskusni ljudi u koje je Kompanija uložila velike količine novce, maknuti su s pozicija pa stoga danas rade u industriji za konkurenciju, drugog poslodavca ili pak kroz vlastite tvrtke. Naš sugovornik za ova neobična zbivanja ponudio je primjer čovjeka koji je godinama sam radio u tzv. Međukompanijskim odnosima predstavljajuči Croatia Airlines u grupaciji Star Alliance.
"Njegovim prisilnim umirovljenjem, tu poziciju, uz drugu koja joj je primarna – Tajnica Uprave, danas obnaša osoba koja (bez obzira na dugogodišnje radno iskustvo pravnice) istoj, znanjem te posebice kontaktima s isto-rangiranim managerima drugih kompanija (Star-a ali i drugih alijansi), nije dorasla. Restrukturirani, čitaj potjerani u prijevremenu mirovinu ili prekriženih „kućica" u organizacijskoj shemi (poslovno uvjetovani otkazi) su također svi Izvršni direktori (njih 6), savjetnik Predsjednika Uprave za strateški razvoj, Manager za poslove zaštite (zamijenjen osjetno mlađom i manje iskusnom osobom), Voditelj robne službe, iskusni prodajci koji su odškolovali generacije mlađeg prodajnog kadra, zavidan postotak pilotsko-letačkog osoblja itd. Sve pod krinkom povećanja učinkovitosti, optimizacije poslovnih procesa, optimizacije troškova... i sličnih restrukturiranju imanentnih floskula", ističe naš sugovornik. Sve to benigno je u usporedbi s onime što se događa od početka travnja ove godine kroz Program restrukturiranja, novoformiranom pozicijom Direktora za prodaju i marketing.
Na to mjesto uz svesrdnu pomoć i zaštitu Predsjednika nadzornog odbora, od strane Predsjednika uprave instalirana je osoba bez dana iskustva u avio-businessu. Dolaskom u kompaniju početkom kolovoza, ista osoba zasjela je na poziciju Projekt managera prodajnih strategija, da bi nakon osam mjeseci upoznavanja preuzela funkciju.
"U današnjim okolnostima borbe za svakog putnika, uz također Programom restrukturiranja „do kosti ogoljen" servis na zrakoplovu (u usporedbi s konkurencijom), nimalo sjajne konekcije, flotu takvu kakva je, cijene koje ne vrište povoljnošću mislim da ćete se složiti, ta pozicija bila bi više nego ogroman izazov čovjeku s višegodišnjim iskustvom u avio-industriji, ne osobi koja o tom specifičnom poslu ne zna ništa i to se nažalost ne libi direktno priznati ljudima kojima rukovodi. U ovo trusno poslovno vrijeme ta pozicija povjerena je nekome tko će se učiti avijaciji. Možda baš i nije trenutak za školovanje", objašnjava naš sugovornik koji postavlja niz pitanja. Koji su to poslovni uspjesi i dostignuća u karijeri osobe u Upravi i Nadzornom odboru potakli na takva zapošljavanja? Naš sugovornik drži da je nacionalna kompanije preskupa igračka za nekoga tko će se sutra predomisliti i reći da se više ne bi igrao, a pozadina uhljebljavanja krije se u priči zasnovanoj na nekim drugim kriterijima.
"Isti bi vjerujem, mogli zanimati dioničare našeg nacionalnog avio-prijevoznika. Ponavljam, radi se o jednoj od krucijalnih rukovoditeljskih funkcija, sektora koji „proizvodi" novac. Slijedom Programa restrukturiranja, činjeni su također potezi, uz već nabrojane, koji umnogome devalviraju uslugu koju CA nudi. Prije svega to se odnosi na gašenje Kontakt-centra Split (kao čisto „kozmetički" potez kroz reduciranje broja „glava", a ne bitna troškovna stavka kako se želi prikazati (po BDO-u kompletan KC , znači ZG i ST zajedno trebalo je outsource-ati – to pak govori dosta o njihovom nepoznavanju avio-industrije i potpuno paušalnim ocjenama, koje se višestruko reflektiraju na poslovni rezultat) i na taj način slabljenje kvalitete ponude, očitovane kroz smanjene mogućnosti komunikacije s potencijalnim putnicima, korisnicima usluge. Zatvaranje Predstavništava Amsterdam, Beč...u perspektivi Zurich, možda i Sarajeva odnosno Skopja, prebacivanje nadležnosti glavnog ureda u Njemačkoj s Frankfurta na Munchen, nikako ne idu u prilog tezi stabiliziranja poslovanja Kompanije", drži naš dobro upućeni sugovornik.
Također, nastavlja da prodaja londonskih slotova koja tek dolazi kao jednokratno krpanje proračunske rupe Kompanije te sve veći nesrazmijer prihoda i rashoda, a dugoročno povlačenje s londonskih slotova i moguće korištenje ondašnjih zračnih luka, ne može biti uspjeh i pozitivan pomak u poslovanju. Neracionalnosti koje izravno utječu na poslovne rezultate u ovoj kompaniji niču kao gljive nakon kiše, ali oni se pokušavaju zatajiti ili minimazirati. Tu kao tabu-tema spada i jednostrani raskih ugovora između Croatia Airlinesa i General Sales Agent s pravne, prihodovne, a po okončanju sudskog procesa i moguće ogromne financijske reperkusije po Kompaniju, ukoliko isti ne bude okončan njoj u prilog. Negativan ishod spora predstavljao bi težak udarac financijskoj „stabilnosti".