Iako se očekuje da će Dubrovnik ove godine dostići brojku od milijun posjeta, za iduću godinu predviđanja su drugačija. Zbog pristupanja Hrvatske Europskoj uniji, očekuje se da će Dubrovnik iduće godine zabilježiti deset posto manje kruzera.
Kako mediji prenose, tvrtke u stranom vlasništvu preferiraju lokacije na kojima mogu otvoriti duty free shopove, a Hrvatska je pristupom u Europsku uniju takvu mogućnost izgubila. Barem što se tiče turista koji dolaze s područja u EU. Tu je važno istaknuti da značajan dio prometa turista kroz Dubrovnik dolazi na brodovima kompanije MSC, koja je lider na Mediteranskom području.
Ipak, glavni problem, čini se, ne može se pripisati isključivo izostanku duty free shopova, jer je riječ o nečemu na što su se turistički djelatnici i druge službe Dubrovnika mogle pripremiti. Intrigira izjava turističkog stručnjaka Nevena Jerkovića za jedan portal da prema statističkim podacima prosječan turist s kruzera u Dubrovniku potroši između 35 i 50 eura. Istovremeno, potrošnja turista s kruzera u Veneciji dosegne svotu od 350 eura po glavi. Nameće se, stoga, zaključak da ili Dubrovnik nije dovoljno 'razvikana' destinacija van europskih okvira ili nema dovoljno široku ponudu koja bi izmamila od turista s kruzera koji euro više.
Studija održivog razvoja kruzing turizma u Hrvatskoj još iz 2007. godine govori da je prosječna potrošnja po osobi obrnuto proporcionalna veličini broda, odnosno da s veličinom broda opada prosječna potrošnja po osobi. S druge strane, s porastom duljine boravka u destnaciji, raste i prosječna potrošnja po osobi. Razočaravajuće je da se odmah ispod tih podataka nalazi konstatacija da destinacije u kojma gosti s kruzera u prosjeku najkraće borave su upravo Dubrovnik i Korčula, koje, unatoč tome što privuku najviše turista na kružnim putovanjima u Hrvatskoj, privuku one koji najmanje potroše.
Statistika iz iste publikacije govori da kada napuste brod, turisti najviše vremena provedu u – kupnji. Da se stanje nije bitno u međuvremenu promijenilo i da turistički djelatnici, očito, ne znaju oformiti dovoljno atraktivne ponude potvrđuju Jerkovićeve riječi da su na kruzerima mahom gosti koji imaju novca, no na što bi ga ovdje trošili kada nemaju što kupiti. Razina potrošnje po turistu se također zadržala na približnoj razini.
No, unatoč tome, Jerković vjeruje da će se za koju godinu Dubrovnik vratiti među najatraktivnije destinacije među kruzerima, ali nužan preduvjet je i promjena stava prema turistima koji zasada dobivaju poruku da nisu toliko dobrodošli. Prema njegovom mišljenju, Dubrovnik nije prihvatio takav vid turizma dovoljno ozbiljno i ne radi ga sa srcem. /I.J./