Vijest da će avio kompanija JAT prestati postojati prvog kolovoza ove godine, kada će tvrtka Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata postati suvlasnik tog nekadašnjeg moćnog jugoslavenskog avioprijevoznika, koji je nakon raspada bivše države prešao u ruke Srbije i Crne Gore, ponovno je otvorilo pitanje isplate ratne štete Hrvatskoj zbog pljačke skupocjene opreme, od strane bivše JNA , s dubrovačkog aerodroma Ćilipi. Prema podacima koji su poznati od ranije, a o čemu su nedavno pisale i jedne dnevne novine, ukupna se vrijednost u ratu prisvojene opreme od strane agresorske JNA procijenila na tadašnjih 20 milijuna DEM, što je protuvrijednost od 10 milijuna eura. Naime, u agresorskom i pljačkaškom pohodu bivše JNA počinjena šteta procijenjena je na više od 180 milijuna kuna. Prema naredbi tadašnjeg direktora Savezne uprave za kontrolu letenja general- majora Viktora Zupančića, "JNA je demontirala sva ispravna sredstva i opremu s kontrolnog tornja, radio far, cheking pultove, uredjaj za instrumentalno slijetanje, rasvjetu, agregate, sva aerodromska vozila, 15 rendgena za pregled prtljaga i sve što se smatralo potrebnim". Ta opljačkana oprama i danas se može vidjeti na aerodromu u Podgorici, gdje se nalazi odbačeno vozilo s pokretnim stubama za spuštanje putnika iz aviona, na kojem se jasno i iz aviona vidi istaknuti natpis "Aerodom Dubrovnik".
'Stube srama' na podgoričkom aerodromu
A kako bi opravdao postojanje tih 'stuba srama' na aerodrom u crnogorskoj metropoli tamošnji direktor tvrdi da je tu je opremu javno poduzeće "Aerodromi Crne Gore" naslijedilo 2003. godine zajedno s ostalom imovinom poduzeća JAT, a danas se ne koristi. Naše je javno poduzeće kompletnu infrastrukturu, opremu, objekte i sve ostalo 2003. preuzelo od JAT-a, a dobar dio te opreme i dijelova je bio ruiniran jer nije održavana te je u jako lošem stanju i zastarjela. Stepenice su preuzete i nisu bile u funkciji kao ni većina opreme', rekao je medijima direktor podgoričkog aerodroma Dragan Milanović, dok je direktor Zračne luke Dubrovnik Roko Tolić za CG- medije ustvrdio: - Mi nikakvu opremu nismo davali na korištenje, ili revers, aerodromima u Crnoj Gori, ali me ne čudi da se na aerodromu u Golubovcima nalazi oprema iz Hrvatske. U Crnoj Gori ima više naše opreme, ali mi time nismo opterećivali naše bilateralne ni odnose s poduzećem Aerodromi Crne Gore, s kojim surađujemo u svim aspektima našeg posla. Dokumente o opremi, koja je po dostupnim spoznajama završila u Crnoj Gori, dostavili smo nadležnima u Hrvatskoj koji su obavijestili nadležne u Crnoj Gori. Problem sada nadilazi razinu dvaju aerodroma, što znači da mi ne sudjelujemo u povratu te imovine koja je, kao i pitanje povrata opreme ušla u pregovore o ratnoj odšteti, što trenutačno ne opterećuje odnose i suradnju' rekao je tim povodom direktor Zračne luke Dubrovnik Roko Tolić.
Dio opljačkane hrvatske opreme s Ćilipa bivša JNA podijelila i aerodromima u Beogradu i Nišu
Istini za volju, neposredno po osamostaljenju Crne Gore, vlasti nove države su priznale počinjenu pljačku i Hrvatskoj čak dostavile popis pronađenog ratnog plijena. U tom popisu je stajalo da je bivša JNA dio opljačkane opreme podijelila i aerodromima u Beogradu i Nišu, gdje su ostali u vlasništvu JAT-a dok su Aerodromi Crne Gore manji dio opreme pronašli i u Tivtu. I premda su mnogi u našoj zemlji, a pogotovo u Ćilipima očekivali da će stvari krenuti s mrtve točke nakon dogovora bivšeg predsjednika RH Stjepana Mesića i tadašnjeg mu kolege iz Crne Gore, Filipa Vujanovića, o isplati ratne štete Hrvatskoj, još se ništa nije riješilo. U tom kontekstu valja spomenuti da je bivši direktor Zračne luke Dubrovnik Tonči Peović još 2007.najavio kako će Hrvatska tražiti suvlasništvo u JP"Aerodromi Crne Gore" kao obeštećenje za ratnu pljačku opreme s Ćilipa, što je kao mogućnost odbacio bivši ministar pomorstva i prometa Crne Gore, Andrija Lompar. A da je problem opljačkane hrvatske opreme između listopada 1991. i listopada 1992., našim vlastodršcima zadnja rupa na svirali, potvrđuje i činjenica da se do dana današnjeg ama baš ništa po tom pitanju nije riješilo.
A sad adio ratnoj odšteti
Kako stvari sada stoje, čini se i da neće. Naime, dugove srbijanskog avio prijevoznika JAT-a u iznosu od 170 milijuna eura, nakon što arapska tvrtka prvog kolovoza postane 49-postotni vlasnik, sanirati će građani. A o nekoj ratnoj odšteti Hrvatskoj u iznosu od 180 milijuna kuna, čini se, neće biti ništa. Ili, što bi rekao Ljubo Ćesić Rojs 'ko je jamio, jamio je', jer u konkretnom slučaju avio kompanija JAT prestat će postojati s dolaskom novog vlasnika iz Ujedinjenih Arapskih Emirata i bit će preimenovana u Air Serbia. A Hrvatska bi, zahvaljujući nesposobnim vlastima, što se tiče ratne odštete u iznosu 180 milijuna kuna mogla samo zapjevati: 'A sad adio!' Jedino bi za utjehu i dugo sjećanje, mogli dobiti natrag 'stube srama' na kojima i danas piše 'Aerodrom Dubrovnik', a koje se nalaze na aerodromu u Podgorici kao još jedan dokaz 'dobrosusjedskih' odnosa dviju prijateljskih država - Hrvatske i Crne Gore. /Marko Matić/