U skladu s našim najavama da ćemo rasvijetliti na koji se način provodi „Memorandum 2“ u projekciji proračunske stavke namijenjene za kulturu u proračunu Grada Zagreba, nastavljamo s podatcima o ustaljenoj praksi trošenja proračunskog novca u jednom od kultnih zagrebačkih kazališta gdje je sada Bandićev posebni savjetnik za kulturu Duško Ljuština 2004. godine za ravnatelja postavio svoga kuma,propalog glumca, Darka Stazića, a sve s ciljem da preko njega može poluilegalno financirati Šerbedžijino kazalište Ulysses na Brijunima.
Ravnatelj kazališta Gavella sklopio je niz ugovora koji su u suprotnosti sa zakonskim propisima, odobrio niz isplata s računa Gavelle za poslove za koje je znao ili je morao znati da nisu odrađeni. Ugovori sa Tomažom Pandurom, slovenskim redateljem, odnosno njegovim privatnim kazalištem najčešće je potpisivala direktorica Silvija Pandur, a Stazić kao ravnatelj Gavelle potpisivao ih je mimo su svih dotadašnjih poslovnih običaja u Gavelli. Naime, do dolaska Stazića na čelo Gavelle bila je praksa da se redatelji predstava plaćaju maksimalno do 6 prosječnih brutto plaća u Republici Hrvatskoj, što je oko 60 tisuća kuna.
Kako je Stazić preko kuma Ljuštine (kumovi koji na Krku imaju i zajedničku kuću za odmor) imao političko zaleđe od bilo kakvih javnih prozivanja, on je učestalo kršio ne samo dobre poslovne običaje nego i pozitivne zakonske propise, a sve u cilju pomoći „bratu Radi“ i njegovu Ulyssesu.
Vidjet ćemo uskoro što će županijsko državno odvjetništvo reći na brojne ugovore sa slovenskim privatnim kazalištem, a posebno što će reći na brojne isplate troškova puta, smještaja i dnevnica bivšem predsjedniku kazališnog vijeća Gavelle Darku Lukiću koji je s Pandurovom predstavom Kaligula putovao od Vardara pa do Triglava 2008. godine, gdje se za jednu predstavu u Ohridu naplaćivalo po 5 dnevnica po osobi.
S Tomažom Pandurom i Grad Zagreb sklapao je ugovore pod krinkom javnih potreba u kulturi Grada Zagreba, a sve se odvijalo na Brijunima. Tako su Zagrepčani mimo svoje volje i znanja njihovih predstavnika u Gradskoj skupštini raznim podvalama od strane gradskog ureda za kulturu, financirali Ulysses na Brijunima.
Evo predstava čije je režiranje Gavella platila mimo dotadašnjih poslovnih običaja te cijena izvedaba.
1. 'Kaligula'– redatelj Tomaž Pandur -308.120,46 kn
2. 'Barbelo, o psima i djeci' – redatelj Paolo Magelli -127.990,00 kn
3. 'Duh' - redatelj Samo M. Strelec -110.929,00 kn
4. 'Peer Gynt' - redatelj Aleksandar Popovski -106.537,44 kn
5. 'Tartuffe' – redatelj Marco Sciaccalugu -87.885,00kn
6. 'San Ivanjske noći' – redatelj Aleksandar Popovski -84.333,00kn
7. 'Četvrta sestra'– redatelj Samo M. Strelec -77.795,00 kn
Nije se samo razbacivalo enormnim plaćanjem redatelja nego i enormnim plaćanjem dramaturga kojima se do dolaska isplaćivalo maksimalno do tri prosječne plaće ili oko 30 tisuća kuna. No Stazić i Ljuština bili su široke ruke prema Liviji Pandur, dramaturginji obiteljskog mariborskog kazališta i sestri redatelja Tomaža Pandura. Njoj je za predstavu Kaligula plaćeno čak 80.100,01 kuna, a Željki Udovičić za predstavu Barbelo, o psima i djeci 60.000,00 kn.
Županijsko državno odvjetništvo tijekom istrage o poslovanju Gavelle mora temeljito utvrditi koje je kulturne projekte finacirao Grad Zagreb programom javnih potreba u kulturi Grada Zagreba, a koje je još dodatno sufinanciralo kazalište Gavella ugovorima o koprodukciji i poslovnoj suradnji.
Javnost i mediji s nestrpljenjem očekuju koliki su troškovi gostovanja Gavelle i Tomaža Pandura u Lendavi, Portorožu, na Splitskom ljetu, Arpadu u Rumunjskoj i putovanje u daleku Bogotu u Južnu Ameriku te koliko je još putnika putovalo o trošku kazališta u Južnu Ameriku, a da s predstavom i kazalištem nemaju ništa dodirnog jer je na putnom nalogu 26 osoba, a na računu Generalturista 33 povratne karte.
Razlika u poslovanju Gavelle u vrijeme Kreše Dolenčića i Darka Stazića nije samo u iznosima plaćenim djelatnicima u kulturi.
Naime, Gavella je u vrijeme Dolenčića informatičkoj kući „Point d.o.o.“ za šest godina platila 36.038,80 za informatičke usluge, dok je Gavella za četiri godine Darka Stazića od 2006. do 2009. informatičkoj kući 'Informare d.o.o.' platila čak 579.383,09 kn. Zanimljivo da se mesnice Francek angažiralo za prijevoz namještaja na Brijune i to im je 2007. plaćeno, a utvrđuje se je li vožen namještaj ili,pak, meso.
Nadamo se da će Duško Ljuština i Darko Stazić zajedno morati odgovoriti kako i zašto su plaćani smještaj, avionske karte i hotelski računi u ožujku 2010. u Zagrebu gostima s područja bivše Jugoslavije.
To su: Milivoje Mladenović, Aleksandra Milosavljević, Slobodan Belić, Miloš Vučić, Kokan Mladenović, Predrag Ejdus, Vladimir Tomić, Svetislav Jovanović, Branislav Mićunović, Janko, Ljumović, Dragiša Ćurguz, Siniša Kukić, Miroslav Radonjić, Golub Krasić, Georgij Jolevski, Toni Simonovski, Marijan Gallo, Stefan Bucko, Pece Trajkovski, Branislav Nikolov, Goce Jovanovski i Atila Klinče.
Evo i vlasnika stanova koji svoje stanove iznajmljuju kazalištu Gavella za potrebe inozemnih gostiju i iznosi koje Gavella plaća tim vlasnicima:
1. Ruđerka Bastajić 1. 1. 2006. – 31.03.2006. plaćeno 18.706,94 kn
2. Slobodan Bošković 1. 5. 2006. – 31.03.2008. plaćeno 66.842,00 kn
3. Katja i Boris Barać 1. 2. 2007. – 31.10.2008. plaćeno 99.572,00 kn
4. Darija Udovičić 1. 5. 2009. – 31.05.2011. plaćeno 100.000,00 kn
5. Zlata Đurđević 1.1 2010. – 15.03.2010. plaćeno 12.197,22 kn
Ovo je prigoda da Policijska uprava zagrebačka utvrdi tko je kod tih vlasnika u tom razdoblju imao prijavu privremenog boravka, ali i Poreznoj upravi da provjeri je li plaćen porez na najam.
Pogledamo li koliko su isplaćeni honorari za pojedine predstave i usporedimo li te predstave po prihodu od pojedinih ulaznica, onda dolazimo do neobično zanimljivih podataka koji potvrđuju da su najjeftinije predstave najgledanije, a najskuplje najmanje posjećene. Predstava Kaligula, slovenskog redatelja Tomaža Pandura, za režiju, dramaturgiju, scenografiju, kostimografiju i glazbu progutala je 504.601.21 kuna proračunskog novca, dok je predstava Leda hrvatskog redatelja Borisa Svrtana za isti dio posla proračunske obveznike stajala 98.678,25 kuna, što je pet puta manje.
Prihod od ulaznica za 21 predstavu Kaligule Gavelli je donio 191.440,00 kn, dok je Svrtanova Leda za 25 izvedaba Gavelli od ulaznica donijela 292.325,00 kuna. Koliko je Ulysses Panduru plaćao za režije na Brijunima i je li uopće plaćao, očekujemo da Županijsko državno odvjetništvo utvrdi.
Dobri poznavatelji kažu da je Gavella sve to plaćala.
Na kraju drugog nastavka treba reći da se sve ovo događa uz znanje, blagoslov i ravnanje zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića. Teško se oteti dojmu da i posljednji skandal koji je napravljen u Gavelli s plakatom za predstavu Fine mrtve djevojke, gdje se na plakatu kao zagrljene lezbijke pojavljuje likovi Blažene Djevice Marije i vrijeđaju osjećaji katoličkih vjernika, nije napravljen s ciljem jačanja Bandićeve predizborne pozicije za predstojeće izbore. Naime, na intervenciju gradonačelnika Bandića taj je plakat povučen. Bandić je kod političkih neobrazovanih vjernika dobio bodove, jer kao štiti osjećaje vjernika.
Međutim, prava istina je da ovako ucjenjiv gradonačelnik Bandić ponajviše odgovara vrlo suptilnom projektu 'Memorandum 2'. On se za sada u kulturi Grada Zagreba provodi bez ozbiljnijeg otpora. Onaj dio grimiznog klera koji misli da je Bandić dobro rješenje za gradonačelnika na duši ima upropaštavanje zagrebačke kulture. Vrlo je zanimljivo da se za Bandića podjednako zalažu okorjeli ateist i komunist Duško Ljuština i dio grimiznog klera.
Evo što za Bandića kaže šef njegove kampanje za posljednje predsjedničke izbore (intervju Jutarnjem listu, ožujak 30. lipnja 2012.) Duško Ljuština, na novinarsko pitanje Odani ste Bandiću, odgovara: 'Ja sam s Ivom Josipovićem prijatelj. Poznam ga puno dulje nego Milana Bandića. Kad je počela predsjednička kampanja, bio sam na prva dva sastanka u Josipovićevu stožeru. I, rekao sam Ivi da, ako se Bandić kandidira – ja sam njemu dužan. Dužan sam i moram to vratiti. To, inače, u ovoj zemlji ne postoji, toga nema. Svatko lovi svoj vlak u neku brzu i udobnu stanicu. A to nije dobro. Da sam mlađi, potražio bih neki manji gradić od desetak tisuća stanovnika da se natječem za gradonačelnika' Pašićevski odgovor koji najbolje govori o Dušku Ljuštini. /Tomislav Jelić/