Povodom zabrane predstave po romanu Michael Houellebecqa “Elementarne čestice” na Dubrovačkim ljetnim igrama sučelili smo glavnog dubrovačkog imama Salkana ef. Herića i profesore francuske književnosti na zagrebačkom Filozofskom fakultetu, i autora knjige o Huellebecqu “Michael H. – Mirakul, mučenik, manipulator” Marinka Košćeca. Iz samog naslova Košćecove knjige jasno je kako prof. Košćec smatra da francuski pisac nije jednoznačan lik. Gdje god se pojavio, običavao je podizati prašinu, a bez kontroverzi nije prošla niti predstava po njegovom romanu koja se trebala izvesti na Dubrovačkim ljetnim igrama.
Iz Ministarstva kulture doznali smo kako sigurnosna procjena MUP-a, odnosno SOA-e nije obvezujući akt, nego je više “upozoravajući”. Rukovodstvo Dubrovački ljetnih igara, koje se otvaraju podizanjem zastave “Libertas” i odom slobodi, tako će “potpuno autonomno” odlučiti o zabrani ove predstave.
Houellebecq je kontroverzan zbog erotske i političke provokativnosti njegovih romana. Humanizam je kategorija koju je teško prepoznati u njegovoj prozi, a krasi ga neosporno spisateljesko umijeće. Što o Huellebecqu, ovoj zabrani i umjetničkim slobodama misle glavni dubrovački imam s jedne, i autor knjige o francuskom piscu i profesor francuske književnosti s druge strane, pročitajte u nastavku.
1. O samom autoru, Michaelu Houellebecqu
Gdje god se pojavi, slavni francuski pisac podiže prašinu“Na našim uljuđenim prostorima nema potrebe za “Sotonskim stihovima”
Salamana Rushdieai njemu sličnih poput Michaela Houellebecqa i njegovih “Elementarnih čestica”, rekao nam je dubrovački imam Salkan ef. Herić.
Njegovo mišljenje ne dijeli profesor Košćec. On smatra kako francuska politička i kulturna javnost voli skandale i kontroverze, a Houellebecq joj je pružio obilje tema za razgovor, što je Košćec detaljno obrazložio u svojoj knjizi. Kako to kaže sam Houellebecq u poruci mladim autorima: “Budite gnjusni, i bit ćete vjerodostojni”
2. O slobodi i granicama slobode u izražavanju
Mađarsko izdanje Houellebecqovog romana “Pokoravanje”Imam Herić kaže kako se slaže sa stavom dubrovačkog župana
Nikole Dobroslavićakako slobode koji ljudi imaju moraju biti ograničene vrijeđanjem osjećaja drugih. Ovdje je postavljena granica, kaže Herić, jer bi ljudi muslimanske vjeroispovijesti ovo moglo shvatiti kao vrijeđanje.
S druge strane, Košćec smatra kako svaki put kad počnemo govoriti i izricati svoje nekoga uvrijedimo. “Književnost bi trebala otvarati problematična pitanja, teška i bolna, koja mogu nekoga uvrijediti. Tako je u književnosti uvijek bilo, a ako je želimo lišiti tog prava onda je bolje da knjige niti ne postoje.
3. Uljuđeni prostori ili lažan moral?
“Vrlo jasno podižem glas protiv takvih i sličnih smišljenih provokacija i podizanja tenzija,” kaže imam Herić.
Marinko Košćec kaže kako ova zabrana nema nikakve veze sa sigurnošću i kako je cijela ova priča potpuno lažna. “Ovdje nije riječ o konkretnim problemima, nego je u pitanju nekakav moral koji je potpuno umjetan”.
4. O problemima koje je Houellebecq stvorio Dubrovniku
Zastava Libertas na Dubrovačkim ljetnim igrama“Ovdje nije riječ o konkretnim problemima, nego je u pitanju nekakav moral koji je potpuno umjetan. Radi se o hiperkorekciji koja je nastala u glavama ljudi koji književnost niti čitaju, niti razumiju”, kaže Košćec.
Imam Herić nam kaže kako je Dubrovnik grad s mjerom u kojem žive muslimani po mjeri i suživotu sa svojim sugrađanima, katolicima, pravoslavcima, Židovima, kao i ateistima i agnosticima. Houellebecqova bi predstava, smatra, taj suživot poremetila.
5. Uplitanje politike u književnost
Imam i profesor književnosti o ovom piscu imaju prilično različito mišljenjeHerić smatra kako neke granice ipak trebaju postojati. Kako nam kaže, u potpunosti podržava župana Nikolu Dobroslavića koji je pisao Predsjednici i Vladi, a na kraju je MUP zabranio predstavu.
Košćec kaže kako su političarima i policiji sporni stavovi koji nemaju veze s ovim romanom, nego neki drugi stavovi Houellebecqa. Tom bismo onda logikom mogli zabraniti i Wagnerove opere zbog njegovih antisemitskih stavova. Politika stvara umjetnu sigurnosnu priču, kaže Košćec, zbog lažnog morala koji sami promoviraju.