Zrakoplov je potpuno uništen u požaru nakon pada, nitko od deset putnika nije preživio, ali na tlu nitko nije ozlijeđen. Dvomotorac Beechcraft BE-350 King Air je uzletio kretao je za Floridu. Nakon uzleta naglo je skrenuo lijevo i spustilo mu se lijevo krilo nakon čega se zabio u hangar.
Mali, sportski avioni mnogo češće gube kontrolu i završavaju nesrećama, tako je jedan skončao u splitskom akvatoriju 14 lipnja ove godine. "Nacionalna središnjica za usklađivanje traganja i spašavanja na moru (MRCC Rijeka) izvijestila je resorno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture o zrakoplovnoj nesreći u Splitskom akvatoriju, bez ljudskih žrtava", priopćilo je tada Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
Pilot je Nijemac, iskočio je padobranom u more, a spasio ga je Slovenac koji je u tom trenu plovio vlastitom brodicom 'Maria', nedaleko od mjesta pada zrakoplova. Brzom reakcijom iz mora je izvukao pilota i pozvao pomoć. Prevezao je unesrećenog pilota do najbliže luke - u Hvaru, gdje je ustanovljeno da je pilot tek lakše ozlijeđen.
Iako ove nesreće nisu zvučne, zbog, srećom manjeg broja stradalih, prošle godine rapidno se povećao broj poginulih u zrakoplovnim nesrećama. Tako je 2018. čak 556 ljudi poginulo zbog nesreća s avionima, dok ih je godinu prije poginulo 44, objavila je organizacija za sigurnost zračnog prometa (ASN).
Prvi u nizu Boeing koji se bez objašnjenja srušio
Najteža nesreća 2018. godine dogodila se u listopadu kada se avion kompanije Lion Air srušio u Indoneziji, a poginulo je 189 ljudi. Te godine dogodilo se čak 15 nesreća sa smrtnim posljedicama.
Boeing 737 MAX 8 Lion Aira, u prometu je bio samo nekoliko mjeseci, nestao je u Javanskom moru, a neposredno prije pada posada je zatražila od kontrole leta dopuštenje da se vrati u Jakartu. Uz tu nesreću, Lion Aira, prošle godine najgora je bile ona na Kubi u srpnju kada je poginulo 112 ljudi. A ni 2019. nije mnogo bolje krenula. Niti pet mjeseci nakon pada Boeinga u Indoneziji, stravična nesreća ponovila se u Africi.
Opet se srušio potpuno novi Boeing
Avion kompanije Ethiopian Airlines na letu iz Adis Abebe za Nairobi u Keniji sa 149 putnika i osam članova posade srušio se 10. ožujka 2019. Zrakoplov Boeing 737 MAX 8 je isti model kao i onaj indonezijskog zračnog prijevoznika Indonesian Lion Air. Pilot zrakoplova Boeing 737 u vlasništvu Ethiopian Airlines, koji se srušio u nedjelju sa 149 putnika i osam članova posade imao je "poteškoća" i tražio je povratak u Adis Abebu, objavila je kompanija te izrazila sućut obiteljima žrtava iz više od 30 zemalja.
Zrakoplov se srušio u 8,44 sati po lokalnom vremenu. Etiopske su vlasti objavile da nema preživjelih. "Pilot je spomenuo da ima poteškoća i da se želi vratiti" i zato je "zatražio odobrenje" da se okrene i vrati u polazišnu zračnu luku u Adis Abebi, rekao je PGD Tewolde GebreMariam na konferenciji za novinare. Boeing koji se srušio navodno je potpuno nov, kompaniji je isporučen nekoliko mjeseci prije nesreće. Prethodno je bez ikakvih problema doletio iz Južnoafričke Republike u zračnoj luci bio je tri sata prije novog polijetanja, uoči kojega također nije bilo nikakvih problema.
Svjedok koji se zatekao u blizini pada opisao je veliki požar koji je izbio nakon što se avion zabio u tlo. "Eksplozija i požar su bili toliko jaki da se nismo mogli približiti. Sve je izgorjelo", kazao je za BBC. Predstavljanje novog modela, Boeing 777X, trebalo se održati 13. ožujka u Seattleu, samo tri dana nakon druge nesreće, ali iz kompanije su odlučili odgoditi to događanje.
Ove godine drama u Moskvi
Prizor iz najgorih noćnih mora, u kojem je život izgubila 41 osoba dogodila se 5. svibnja ove godine u Moskvi. Ruski putnički avion ubrzo je nakon polijetanja morao prinudno sletjeti u moskovsku zračnu luku Šeremetjevo. Pri drugom pokušaju slijetanja udario je u tlo te se zapalio. Iako je posada provela brzu evakuaciju 73 putnika i pet članova posade, živote je izgubio čak 41 čovjek, uključujući i stjuarda koji se žrtvovao kako bi spasio što više putnika.
"Molim da se vratimo. Izgubljena je radijska veza", kazao je kapetan zrakoplova Denis Jevdokimov kada je shvatio da mora prisilno sletjeti jer su instrumenti prestali raditi. Nakon što je uzletio s moskovske zračne luke Šeremetjevo, na svom putu u Murmansk, zatražio je odobrenje hitnog slijetanja zbog požara. Tijekom prvog pokušaja slijetanja avion se samo odbio od piste, a u drugom dodiru s tlom se zapalio. Evakuacija je započela čim se zrakoplov zaustavio.
"Svi su vikali da smo se zapalili, no u tom trenutku nije bilo vatre u kabini. Srušila sam vrata nogom i počela van izguravati putnike da bih ubrzala evakuaciju. Htjela sam ih ubrzati pa sam svakoga od njih uhvatila za ovratnik sa stražnje strane. Sve je bilo tako brzo. Dim je već bio crn", kazala je kasnije 34-godišnja Tatyana Kasatkina stjuardesa. Mlada žena opisala je kako su ona i kolege pokušavali ubrzati evakuaciju, dok su drugi govorili da su ih usporavali putnici koji su se zaustavljali da bi uzeli svoju prtljagu. Na žalost, njezin kolega Maksim Moiseev izgubio je život spašavajući putnike
"Putnici su evakuirani uz pomoć tobogana za spašavanje. Stjuard Maksim Moiseev bio je s putnicima koji su sjedili u zadnjem dijelu aviona. Pokušavao je otvoriti stražnja izlazna vrata kako bi što brže evakuirao putnike. Nije u tome uspio pa je počeo pomagati ljudima da napuste avion na drugim izlazima. Stjuard je ostao u avionu sve dok većina putnika nije bila evakuirana, a zatim je poginuo u požaru", rekao je neimenovani izvor za TASS.
Najgora od najgorih nesreća
Jedna od najgorih, onih u kojoj je poginulo najviše ljudi je nesreća Boeinga 777-200ER Malaysia Airlinesa. Putnički avion se srušio 17. srpnja 2014. u Ukrajini, a poginulo je 298 ljudi. Neke istrage kao uzrok pada aviona smatraju projektil koji je ispaljen sa zemlje, što ja pak prouzročilo međunarodni skandal. Nizozemski istražitelji zaključili su da je zrakoplov srušio projektil Buk ispaljen s teritorija pod kontrolom ruskih separatista u Ukrajini. Rusi nikad nisu priznali krivnju za rušenje.
Zrakoplov Malaysia Airlinesa srušio se nedaleko od mjesta Grabove u istočnoj Ukrajini, pri čemu je poginulo svih 298 osoba u zrakoplovu.
Kapetan pobio posadu i putnike?
Ta 2014. bila je jako loša godina za Malaysia Airlinesa jer je 8. ožujka nestao njihov zrakoplov na letu MH370 između Kuala Lumpura i Pekinga. Unatoč najvećoj i najskupljoj operaciji potrage u povijesti, dosad nije pronađen nijedan trag nestalog zrakoplova, kao ni crna kutija.
No iako nije nađen niti jedan šaraf ogromnog zrakoplova, javile su se teorije da je za sve kriv pilot. Tu je teoriju prvi iznio stručnjak za avijaciju William Langewiesche u časopisu The Atlantic. Prema njemu kapetan zrakoplova Zaharie Ahmad Shah ubio je ili onesposobio svog kopilota i skrenuo s kursa kada je prešao u zračni prostor Vijetnama. Nakon toga njegov pakleni plan odvijao se da je dekompresirao kabinu kako bi uspavao i na kraju ubio putnike.
S tom teorijom slaže se i drugi stručnjak, inženjer Mike Exner, koji dodaje da nakon što je onesvijestio putnike, "pružio im je nježnu smrt dekompresijom. Nakon što ih je ubio, namjerno se strmoglavio u ocean", kaže Langewiesche.
Stravičan um kopilota
Još jedna stravična nesreća koja se urezala u pamćenje Europljanima je pad Germanwingsovog Airbusa u Francuskoj 24. ožujka 2015., u kojem je poginulo 150 ljudi. No uzrok je ono što daje posebnu jezu tom nesretnom događaju. Kasnijim istragama utvrđeno je da je nesreću namjerno izazvao mladi kopilot Andreas Lubitz.
Snimke Airbusa koji se sudario s francuskim Alpama još su dugo proganjale javnost. Letjeli su iz Barcelone u Düsseldorf, avio je iz Španjolske krenuo u 10.01 sati, a u Düsseldorf je trebao stići u 11.39 sati. Svi putnici, njih 144, i šest članova posade su poginuli.
Lubitz je u rujnu 2013. došao u Germanwings imao je 630 sati leta. Pilot aviona bio je Patrick Sondenheimer tada je imao deset godina letačkog iskustva. Pilot je u letu izašao iz kabine da ode na WC jer mu je kopilot Lubitz navodno stavio diuretik u piće. Pri povratku u kabinu shvatio je da su vrata kabine zaključana. Tada je sumanuti kopilot odvezao avion, sve ljude na njemu, i sebe, u smrt.
Pilot je pokušao razvaliti vrata kabine teškim metalnim predmetom. Vikao je Lubitzu da ih otvori, dok su putnici vrištali od straha. Nažalost nije mogao ništa učiniti. Analiza je pokazala i da je Lubitz na autopilotu namjestio na spuštanje aviona, u trenutku udarca kretali su se brzinom od 700 kilometara na sat.
Sudar aviona kraj Zagreba
Let British Airwaysa iz Londona za Istanbul sudario se u zraku pokraj Zagreba s Letom Inex-Adria Avioprometa na putu iz Splita prema Kölnu, 10. rujna 1976. Poginulo je ukupno 176 ljudi, odnosno svi na tim letovima, i tako je nesreća postala najsmrtonosniji sudar zrakoplova u zraku na svijetu do tada. I danas je to najveća zrakoplovna nesrećakoja se dogodila u Hrvatskoj.
Do sudara je došlo iznad Vrbovca. U zagrebačkoj kontroli leta, tog dana kontrolor gornjeg sektora tog dana bio je to Gradimir Tasić, tada je imao 28 godina. Kasnije tijekom suđenja u svojoj obrani tvrdio je da je bilo nagovaranja da svu krivnju preuzme na sebe. Tasić je proglašen jedinim krivcem za nesreću i osuđen na sedam godina zatvora pred Okružnim sudom u Zagrebu, a ostalih sedam optuženih oslobođeno je krivnje.
Druga najvećih nesreća na našim područjima
Pet godina prije sudara kod Vrbovca, 23. svibnja 1971. u 19.45 pri slijetanju na današnjoj Zračnoj luci Rijeka došlo je do velike nesreće. Letjelo se iz Londona na Krk. Putnički avion Tupoljev TU 134A slijetao u zrakoplovnu luku nedaleko od Omišlja na otoku Krku, od 76 putnika preživio je samo jedan, a među poginulima bio je i književnik Josip Pupačić sa suprugom i kćeri.
Put od Londona protekao je normalno a problemi su započeli tek četiri kilometara prije spuštanja na krčku zračnu luku. Avion je uletio u jako nevrijeme iznad Rijeke, a prilikom slijetanja jureći brzinom od 260 kilometara na sat, udario je krilom o pistu. Ubrzo se zapalio, a putnici su se našli u klopci jer su se klizna vrata između kopilota i putničkog prostora zaglavila zbog deformacije gornjeg dijela trupa. Većina ih je umrla zbog trovanja ugljičnim dioksidom te izgaranja tijela. Preživio je samo jedan putnik i ekipa u kokpitu koja se uz pomoć sjekira pokušala probiti kroz vrata da dođu do putnika.