PIŠE: Ivica Granić
Tko je Petar Dabelić - vlasnik kampa Mungos
Petar Dabelić (na slici gore) rođeni je Mljećanin, koji je 22 godine radio u Njemačkoj te sve što je, po vlastitom priznanju, zaradio uložio je u rodni Mljet a radi se o iznosu od, otprilike, tri milijuna eura. Registrirao je dvije tvrtke, AUTOKAMP u Babinom Polju i KOMAR u Sobri, te kupio još oko sedam tisuća metara kvadratnih pogodnog terena uz more za novi kamp, obzirom kako je sadašnji autokamp 'Mungos', koji je otvoren 2000. Godine, udaljen oko tri kilometra od mora. U sastavu tvrtke Komar je i Vila Mungos sa deset apartmana te velikim restoranom i mini marketom. Sve je sagrađeno davne 1985. godine.

Dabelićev autokamp 'Mungos', koji je otvoren 2000. godine, od sadržaja ima 250 kamperskih mjesta, restoran, mjenjačnicu, caffe bar, trgovinu i renta a car. Kako je rođen u Babinom Polju, namjera mu je bila da, kako navodi, to mjesto, uz neki njegov minimalan profit, barem u ljetnim mjesecima, malo više 'oživi', da gosti koji dolaze u kamp obilaze Babino Polje i ostala mjesta, kupuju autohtone poljoprivredne proizvode od mještana koji to nude, da kafići, dućani i restorani žive i prežive u jako kratkoj sezoni, koja traje najviše četrdesetak dana.
Autokamp 'Mungos' je udaljen od prve pješčane plaže Sutmiholjska oko tri kilometra, pa je i razumljivo kako nije bio tako popunjen kako bi bio da je na samom moru. Do 2005. godine Dabelić je uspijevao sam, uz velike napore i troškove, privlačiti goste, pa je počeo razmišljati o novoj lokaciji kampa, bliže moru. Kupio je stoga i novo zemljište, neposredno uz more, pod maslinama, smještajnog kapaciteta čak 700 osoba u uvali Sutmiholjska. Postojeća pristupna cesta do toga terena ruinirana je, uska i bez ikakve mogućnosti mimoilaženja dva automobila. Stoga Dabelić započinje razgovore u Općini Mljet tražeći pomoć te mu tom prilikom, kako navodi, odgovorni obećavaju kako će za dvije, tri godine najdalje biti izgrađena nova cesta s asfaltiranim kolnikom, te dovedena infrastruktura, voda i struja.
U budućem kampu Petar Dabelić započinje sa građevinskim radovima, dovršio je zemljane radove, ogradio parcelu, uložio je oko 60 tisuća eura i čekao novu suvremenu cestu. Od sadržaja u tom budućem kampu predviđeni su restoran, trgovina, tenisko igralište, prostor za glazbene večeri, prilaz za invalide, prostor za djecu, diskoteka, iznajmljivanje skutera na moru i renta car, kazuje nam Dabelić.
Šokiran onime što su mu kazali
Cesta do novog kampa u uvali Sutmiholjska, kako mu je i obećano u Općini Mljet, koju je čekao punih šest godina, konačno je izgrađena 2011. godine, pa je Dabelić 'na novoj lokaciji vidio svjetlo na kraju tunela'.

Prekrasna cesta, širine šest metara, 'došla' je skoro do same plaže, oko stotinjak metara do novog kampa, te su radovi tu naprasno stali. Dabelić je čekao, no ništa se nije događalo mjesecima. Nakon što je shvatio da cesta, iz njemu potpuno nepoznatih razloga, ipak neće 'stići' do novoga kampa, Dabelić je, kako nam govori, ponovno otišao razgovarati s načelnikom općine Mljet, pitajući ga 'hoće li biti kako je dogovoreno, odnosno da cesta i infrastruktura dođu do samog budućeg kampa'. Dabelić je, veli, ostao šokiran odgovorom načelnika, koji mu je kazao kako 'već idući dan strojevi odlaze jer novca više – naprosto nema', te 'kako je konačno vrijeme da se riješi svojih bolesnih ambicija?!'
Shvatio je kako od otvaranje novoga kampa neće biti ništa, a da postojeći, obzirom na lošiju sezonu i sve veće troškove, mora - zatvoriti. Petar Dabelić kamp konačno zatvara i to u jeku turističke sezone, što izaziva nemalo iznenađenje kako domaćega svijeta tako i stranih gostiju. Ima u tome, priznaje nam Dabelić, i nešto bunta. Naime, nikako ne shvaća kako je moguće da se općinska vlast na ovako brutalan i nonšalantski način odnosi prema njemu, prema njegovim dosadašnjim investicijama ali i onima koje priprema i koje bi, u konačnici, lokalnoj zajednici donijele nemala sredstva.
Nelegalni kampovi na Mljetu
U razgovoru s našim novinarom ovaj Mljećanin otkriva i neke detalje koji su nas poprilično iznenadili i koji bi mogli biti zanimljivi određenim državnim službama. Naime, Dabelić nam tvrdi kako bi njegov 'neotvoreni' kamp bio zapravo drugi legalni (a jedini legalan je također njegov kamp Mungos) kamp na Mljetu, jer u mjestu Ropa radi kamp 'Marina' koji ima dozvolu za 40 osoba, a redovito ih je preko 200, kao i kamp 'Lovor' u uvali Kozarica, otvoren prije pet ili šest godina bez, kako Dabelić tvrdi, ijedne valjane dozvole za rad a uredno se reklamira na internetskim stranicama.
Ove okolnosti i nelojalna konkurencija, kao i 'želja' da sve bude legalno a ne 'na divlje', prisilili su Petra Dabelića da zatvori i postojeći kamp. Bitan faktor je i činjenica kako državni inspektorat i 'lokalni moćnici' ničim nisu sprječavali nelegalan rad, te zatvaraju oči i uši pred sivom ekonomijom, prave se da je nema, da ne postoji a ona na Mljetu zapravo buja, govori nam Dabelić.
Prije tri mjeseca Dabelić je o svemu pisanim putem obavijestio Vladu RH, osobno premijera Milanovića kao i sve ministre, ali do danas nije dobio nikakav odgovor.
Kome sav ovaj nered odgovara
Kada se sve zbroji i oduzme, postavlja se logično pitanje 'zbog čega se koči rad legalnih turističkih objekata, u ovom slučaju kampa Mungos u Babinom Polju i 'novog' kampa u uvali Sutmiholjska, kada bi od njihovog rada svi imali koristi? Porezi bi se plaćali, boravišna pristojba, komunalije, nova radna mjesta, pa i sami mještani koji su svoje proizvode reklamirali i prodavali u i oko kampa. Sada, jasno, nitko nema nikakve koristi a objekti - propadaju!
U uvali Sutmiholjska trebao je biti otvoren novi autokamp. Kako sada stvari stoje od investicije neće biti ništa
Također se pitamo radi li što lokalna općinska i županijske vlast kako bi nešto pomaknuli s mrtve točke? Ako ljudi poput Petra Dabelića, koji sa svojih petero djece i devetero unučadi, ne vidi više svrhu ulaganja u ovaj prekrasni otok, koja je poruka budućim investitorima? Što je sa Zakonom o otocima, molbama i vapajima za investitorima, stimuliranja onih koji imaju hrabrost ulagati, posebice na otocima? Očigledno, za sada je odgovor - Ništa!
Inače, Petar Dabelić se 1990. godine na, kako veli, 'poziv domovine i savjesti' iz Njemačke javio u dragovoljce Domovinskog rata. Od 1990. do 1993. godine u odori Hrvatske vojske po nalogu Glavnog Stožera RH, prevozi oružje i opremu potrebnu južnom bojištu. Od 1993. do 1996. godine vrši dužnost zapovjednika pomorske policije II sektora na moru, a od 1996. do 2000. godine radim u Generalnom Konzulatu RH u Munchenu kao glavni savjetnik za gospodarstvo. Nakon toga, ponovno se vraća u Dubrovnik u svojstvu višeg policijskog inspektora do 2005. Godine, kad je doživio prometnu nesreću, kojom prilikom je i umirovljen. Mirovina mu iznosi 2.300 kuna./Ivica Granić/